Bærumsseier og nyttig sprangerfaring på Epona

Postet av Bærum Rideklubb den 3. Aug 2015

Sørlandsparken Rideklubb stod som arrangør for årets norske runde i Baltic Cup. Tre bærumsekvipasjer var på besøk, og på en av dem ble det seier med hjem.

Allerede på torsdag kunne arrangøren ønske velkommen til de første klassene under helgens internasjonale Baltic Cup stevne i sprang, og gjennom helgen kunne deltakere og fremmøtte glede seg over mange fine runder både på ponni og hest. Imidlertid opplevde også spesielt mange ponniekvipasjer denne gangen stang ut.

Få startende, men fine klasser og nyttig erfaring

Startfeltene i sesongens norske stevneutgave av populære Baltic Cup var langt magrere enn både ønsket og håpet, og kun få ekvipasjer fra våre skandinaviske naboland hadde valgt å legge veien til Epona Ryttersportssenter denne gangen. For ekvipasjene til start ble like fullt stevnehelgen en flott opplevelse og erfaring.

Baltic Cup er en serie stevner spesielt rettet mot ponni- og juniorryttere i Skandinavia som ønsker å ta skrittet opp i internasjonale klasser. Deltakelse i Baltic Cup gir med andre ord nyttig internasjonal erfaring i klasser som er tilpasset alder og nivå. Flere av våre bærumsryttere som nå rir stabilt på internasjonalt nivå, har startet sin karriere nettopp på disse stevnene.

Flinke bærumsryttere

Denne helgen var tre bærumsekvipasjer i ilden:

Heidi Opsahl Grimsen/ Felix VIII - junior
Nora Nalbant/ Herbies Double Trouble - ponni kat. 2
Lisa Holmsen/ Noerkaers Hiawatha - ponni kat. 1

Heidi og Felix VIII hoppet inn til åttendeplass i Junior Big Tour 1,30 m med 4 feil på torsdag. Fredag red de to ut som andre ekvipasje i laghoppingen for junior 1,35 m på Norge Junior 2. lag og fikk 8 feil, og lørdag ble det 12 feil på de to i juniorenes Grand Prix 1,35 m.

Tre lag stilte for øvrig til start i juniorenes laghopping denne fredagen. Norges Junior 1. lag kapret en populær seier på hjemmebane med i alt 8 feil, mens det sammensatte laget fra Sverige og Danmark red inn til sølv med i alt 12 feilpoeng. Heidis lag hoppet inn til bronse med 20 feil i alt.

Vår toerekvipasje til start, Nora og Herbies Double Trouble, fikk på sin side en riktiggod avslutning på sørlandsoppholdet sitt med en feilfri runde i Small Tour for ponni kat. 2, 1,00 m, på søndag.

Bærum Rideklubbs enerekvipasje til start denne helgen, Lisa og Noerkaers Hiawatha, fikk spesielt en flott start på stevnehelgen første dag for ponni. Fredag suste de to nemlig inn til seier i Big Tour for ponnikat. 1, 1,20 m - i et startfelt på 17 ekvipasjer og med en rask og feilfri fase to.

Stang ut for enerlagene

Lørdag ble det spennende internasjonal lagdebut og 10 feil i Big Tour 1,25 m på vår enerrepresentant. Denne runden telte også som grunnomgang i stevnets populære laghopping for enere, der Lisa og Noerkaers Hiawatha red ut som nummer tre på Norges lag. Kun tre ponnilag stilte til start, og utrolig nok ble denne gangen samtlige lag eliminert i grunnomgangen, da kun to ekvipasjer på hvert av de tre lagene hoppet inn til tellende resultat.

Men uansett - en fin stevnehelg med nyttig internasjonal erfaring for alle våre tre bærumsekvipasjer.

Neste Baltic-runde

Neste runde av årets Baltic Cup går i Herlufmagle i Danmark, en drøy times kjøring sydvestover fra København i tidsrommet 27. - 30. august. Stevneplassen er en av de flotteste i Danmark. Ponni- og juniorryttere er velkommen til å melde skriftlig interesse pr. mail til NRYF: Send mail til heidi@rytter.no INNEN torsdag 6. august.