Flotte presasjoner i Hallmesterskapet

Postet av Bærum Rideklubb den 8. Apr 2016

I helgen stod Hønefoss og Ringerike som arrangør for årets Hallmesterskap i dressur, der 55 ekvipasjer stilte til start. Blant disse var flere bærumsekvipasjer.

På plass på Hønefoss forrige helg var blant andre Birgittte, Margrethe og Steffi Graf. Arkivfoto: Stinna Tange Kaastrup

Hønefoss Rideklubb stod som arrangør av årets Hallmesterskap i dressur for FH-ekvipasjer, VA, VB og MB forrige helg, og Bærum Ridkelubb var representert gjennom i alt fem ryttere. Totalt 55 ekvipasjer stilte til start i de ulike mesterskapsklassene, og det rapporteres om mye fin riding og til dels høye prosenter.

Vår egen FH-rytter, Birgitte Reitan, gjorde en fin figur i Grad 1 - 3 bak tøylene på Steffi Graf gjennom begge dager av mesterskapshelgen. Lørdag red de to inn til 66,666 prosentpoeng og andreplass, mens de oppnådde 65,289 prosentpoeng og en ny andreplass også på søndag. Helt til topps i FH Grad 3 gikk Anita Hennie Johnsen/ Lindegaard Lucky fra Trøndelag Hestesportsklubb.

Årets FH-gull Grad 4 gikk for øvrig til Stine Skillebekk/ Cali fra Asker Rideklubb, mens sølvet ble vunnet av Some Rideklubbs Christina Marcussen/ Fairlane. Bronsevinner ble Sigrid Rui/ Solos Lampas som representerer Morger Rideklubb.

Bærumsekvipasjen Kristin Leirfall/ Bjerggårdens representerte klubben i årets Hallmesterskap i dressur i VA på Hønefoss forrige helg, der 7 ekvipasjer stilte til start. De to oppnådde 113,920 prosentpoeng fordelt på de to dagene, med henholdsvis 57,403 prosentpoeng i første avdeling og 56,500 i den andre.

Gullmedaljør i VA ble Oppdal Hestesportsklubbs Louise Almlund Løkken/ Mr. Gold G, som satte ny personlig rekord i Grand Prix med hele 69,867 prosentpoeng. Tanum Rideklubbs Catharina Lorentzen Lund/ Helios tok sølv i klassen, mens Stine Marie Gøtesen/ Danilla fra Tønsberg og Omegn Ridekelubb sikret bronse.

Margrethe Janbu/ Højersmindes Rositta var eneste startende i VA nivå A, men gjorde til gjengjeld en formidabel jobb gjennom 61,435 prosentpoeng på lørdag og 62,698 prosentpoeng påfølgende søndag. Margrethe hadde for øvrig også hendene fulle på annet vis enn kun gjennom eget tøylegrep denne mesterkskapshelgen på Hønefoss, da hun jo også er Birgittes trener

I årets Hallmesterskap MA, der hele 21 ekvipasjer stilte til start, hadde klubben to deltakere. Gina B. M. Wiig/ Lindegårdens Luna red inn til en samlet poengsum på 127,642 og endte med dette som nummer 9.Tone Rustad/ Don Diablo ble stående med 62,807 prosentpoeng som tellende resultat fra andre avdeling – etter å dessverre ha blitt eliminert første dag.

Til topps i MA gikk Tanum Rideklubbs Line Østli/ Stall-K’s Roomy, mens Skedsmo Rideklubbs Grete Bergstrøm/ Felicia sikret sølv. Bronsen gikk til Halden Rideklubbs Helena Liholt Gulli/ Athens Amon.

I VB, der vi i Bærum Rideklubb for øvrig ikke hadde representanter til start, stakk Pernille Markussen/ Supertramp fra Tanum Rideklubb av med gullet, mens oppdal Hestsportsklubbs Cecilie Schilbred/ Teglvangs Radomir red inn til sølv, og Linn Kristin Stavang/ Spanggaard’s Fabriano fra Flora Hestesportsklubb ble belønnet med bronse.

Les mer om årets Hallmesterskap i dressur: