Best med Hest

Postet av Bærum Rideklubb den 17. Jun 2024

01.-02. juni 2024 inviterte vi til en samling for ryttere med og uten utviklingshemminger. Det meldte seg på åtte Special Riders, ryttere med utviklingshemminger, og ni medhjelpere, ryttere uten utviklingshemminger. Medhjelperne har ansvar for hver sin hest. De sørger for å ivareta hestene, steller, saler på og av, og hjelper hver sin Special Rider.

 Aktivitetene er delt inn i hesteprøving, dressurprogram og Working Trail. Hesteprøving er første post. Konseptet bygger på at man skal ri en hest man ikke har ridd tidligere. Her får rytterne utdelt hver sin hest, valgt ut på bakgrunn av informasjon gitt i et skjema rytterne fylte inn da de meldte seg på. De får anledning til å bytte til en annen hest, dersom det ikke er match. Etter et avbrekk med pizzalunsj og hyggelig prat, var det duket for dressurdelen. Rytterne uten utviklingshemminger red først. Special Riders fikk utdelt hvert sitt dommerskjema, og sammen vurderte vi rytterne. Vi så på rytteren og hesten hver for seg, samspillet dem imellom og hvordan øvelsene ble utført. Vi tilførte også en kolonne for kommentarer til rytteren på dag to. Se dommerskjema i eget vedlegg. Så var det Special Riders tur til å ri dressurprogram. Alle rytterne leverte særdeles gode programmer. På dag to var det duket for Working Trail, øvelser inspirert av Western ridning. Alle ryttere gikk banen før start. Også denne dagen dømte Special Riders rytterne uten utviklingshemminger, før de selv red trialløype. Igjen så presterte alle fantastiske runder. Vi avsluttet en herlig helg med høytidelig utdeling av «dommerprotokoller», og rosett- og premieutdeling, med påfølgende pizza og kakespising og hyggelig hesteprat.    

Se filmen fra arrangmentet på bærum Rideklubb sin Instagram: https://www.instagram.com/p/C7yqaDYyVJb/

Ønsker du å vite mer om dette arrangementet, så ta kontakt med oss på epost: baerum.rideklubb@gmail.com

Kontaktperson for arrangementet er Helene Stenersen. 

Vi retter en stor takk til Bærum Kommune for at vi kunne gjennomføre dette flotte arrangementet. Uten deres støtte hadde det ikke latt seg gjøre! 


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.