Informasjon til de som deltok på Norway Grand Prix 05.-09. juni 2024
Postet av Bærum Rideklubb den 22. Jun 2024
Dette er informasjon til våre medlemmer som deltok på Norway Grand Prix 05.-09. juni på Gjeldsten Arena. I en stall der flere av Bærum Rideklubbs medlemmer sto oppstallet, sto det også en hest fra en stall hvor det nå er påvist kverke. Kverke er listeført sykdom (liste 2-sykdom). Det er, så vidt vi vet, ikke påvist symptomer på noen av hester som deltok.
Du kan lese mer om sykdom her: Kverke | Mattilsynet og her: Kverke (vetinst.no).
Her generell informasjon om regler når det er mistanke om listeførte sykdommer:
Dette står i Dyrehelseforskriften § 22:
§ 22.Driftsansvarliges plikter ved mistanke om eller påvisning av nasjonal liste 1- eller 2-sykdommer hos landdyr, reptiler, amfibier og sjøpattedyr
Ved mistanke om eller påvisning av sykdom, som er listeført som nasjonal liste 1- sykdom angitt i vedlegg 1, skal driftsansvarlig iverksette relevante tiltak angitt i forordning (EU) 2020/687 artikkel 5, som gjennomført i dyresykdomsbekjempelsesforskriften § 3, inntil annet er bestemt.
Ved mistanke om eller påvisning av sykdom som er listeført som nasjonal liste 2-sykdom angitt i vedlegg 1, gjelder følgende inntil annet er bestemt:
1. | Dyr av arter som er mottakelige for sykdommen skal ikke føres ut av anlegget. |
2. | Driftsansvarlig skal, så langt råd er, iverksette tiltak for å hindre smittespredning og bekjempe sykdommen. |
3. | Uvedkommende personer skal ikke gis adgang til dyrerom hvor dyr av arter som er mottakelige for sykdommen oppholder seg. Inngang til driftsbygninger skal være merket med Mattilsynets varselskilt. |
4. | Sørge for at anleggets journaler over produksjon, helse og sporbarhet ajourføres. |
Dersom du har observert symptomer på kverke på din hest eller andre hester på stallen, er det viktig at du raskt kontakter Mattilsynet. Temperaturmålinger 1-2 ganger om dagen av hestene vil gi en indikasjon på om hesten er smittet.
Ønsker du mer informasjon, ta kontakt med Mattilsynet på telefon 22 40 00 00.
Best med Hest
Postet av Bærum Rideklubb den 17. Jun 2024
01.-02. juni 2024 inviterte vi til en samling for ryttere med og uten utviklingshemminger. Det meldte seg på åtte Special Riders, ryttere med utviklingshemminger, og ni medhjelpere, ryttere uten utviklingshemminger. Medhjelperne har ansvar for hver sin hest. De sørger for å ivareta hestene, steller, saler på og av, og hjelper hver sin Special Rider.
Aktivitetene er delt inn i hesteprøving, dressurprogram og Working Trail. Hesteprøving er første post. Konseptet bygger på at man skal ri en hest man ikke har ridd tidligere. Her får rytterne utdelt hver sin hest, valgt ut på bakgrunn av informasjon gitt i et skjema rytterne fylte inn da de meldte seg på. De får anledning til å bytte til en annen hest, dersom det ikke er match. Etter et avbrekk med pizzalunsj og hyggelig prat, var det duket for dressurdelen. Rytterne uten utviklingshemminger red først. Special Riders fikk utdelt hvert sitt dommerskjema, og sammen vurderte vi rytterne. Vi så på rytteren og hesten hver for seg, samspillet dem imellom og hvordan øvelsene ble utført. Vi tilførte også en kolonne for kommentarer til rytteren på dag to. Se dommerskjema i eget vedlegg. Så var det Special Riders tur til å ri dressurprogram. Alle rytterne leverte særdeles gode programmer. På dag to var det duket for Working Trail, øvelser inspirert av Western ridning. Alle ryttere gikk banen før start. Også denne dagen dømte Special Riders rytterne uten utviklingshemminger, før de selv red trialløype. Igjen så presterte alle fantastiske runder. Vi avsluttet en herlig helg med høytidelig utdeling av «dommerprotokoller», og rosett- og premieutdeling, med påfølgende pizza og kakespising og hyggelig hesteprat.
Se filmen fra arrangmentet på bærum Rideklubb sin Instagram: https://www.instagram.com/p/C7yqaDYyVJb/
Ønsker du å vite mer om dette arrangementet, så ta kontakt med oss på epost: baerum.rideklubb@gmail.com,
Kontaktperson for arrangementet er Helene Stenersen.
Vi retter en stor takk til Bærum Kommune for at vi kunne gjennomføre dette flotte arrangementet. Uten deres støtte hadde det ikke latt seg gjøre!
Årets Rainbow Cup og Høymyr Cup er i gang!
Postet av Bærum Rideklubb den 17. Jun 2024
I helgen var det sprangstevne på Østern Brug. Vi serverte klasser fra 40 cm opp til 120 cm, så det var noe for enhver smak. Vi var vitne til mange flotte runder i alle høyder og været ble langt bedre enn værmeldingen tilsa. Vi arrangerte de første kvalifiseringene i årets Rainbow Cup. Rainbow Cup ble til under korona, i 2021, for ¨løfte humøret i en utfordrende tid. Inspirert av alle regnbuene som barna tegnet og hang i opp vinduene, ble navnet på cupen nettopp Rainbow Cup. Siden første kvalifisering skjer i selveste Pridemåneden, juni, ble regnbuen valgt som symbol og rommer dermed cupens verdier, nemlig mangfold, toleranse, inkludering, samhold, hestevelferd og bredde. Nytt av året er Høymyr Cup. Vår hovedsponsor, Høymyr Hesteutstyr og Bærum Rideklubb ønsker med Cupen å rette fokus på god hestevelferd. På helgens stevne gikk første kvalifiseringsklasse av stablen. Vinneren av klassen ble Emily Sophia Fuchs og Lexus F&A Z. Finalen vil foregå på vårt neste stevne 24.-25. august. Tusen takk til alle dere fantastiske frivillige som står på og hjelper til for å få stevnene våre til å gå på skinner. Tusen takk til teknisk personell, som er så kunnskapsrike og hjelpsomme. Det er en fryd å stå for stevner med så mange flinke folk rundt seg. Tusen takk til Oslo Ryttersportsklubb for hyggelig samarbeid og god hjelp. Tusen takk til alle ekvipasjer som deltar på våre stevner. Ønsker du bilder fra søndagens stevne? Ta kontakt med Hobbyfotograf Caroline Nome på epost caroline.nome@gmail.com eller på instagram carolinenome.photo. Vi gleder oss til neste stevne, 24.-25. august!
Arbeidsoppgaver til stevne 15.-16. juni
Postet av Bærum Rideklubb den 6. Jun 2024
Her finner du oversikt over arbeidsoppgavene til stevnet 15.-16. juni.
Alle Bærum Ridklubbmedlemmer bes om å melde seg til tjeneste, og alle Bærumsryttere som skal ri på stevne må melde seg til minst en oppgave.
Vi har også et utvalg oppgaver for dem som ikke har mulighet til å stille opp på selve stevnedagene.
Husk at alle medlemmer kan søke medlemsstøtte ved årets slutt. For å kunne ha mulighet til å søke, så må man vise til minst 15 timer dugnadsinnsats. Les mer om medlemsstøtten her.