Vellykkede dager på Telenor Arena

Postet av Bærum Rideklubb den 22. Okt 2016

Bærumsrytter Marie Valdar Longem var blant de norske rytterne som fikk tilliten fra landslagsleder Aloïs Pollmann Schweckhorst i CSI5*-W , og innfridde forventningene i år som i fjor på Telenor Arena med fine Algorhythem. Arkivbilde: FEI/ Mette Sattrup

Bærum Rideklubbs egen Morten Aasen kan se tilbake på nok et vellykket Kingsland Oslo Horse Show, denne gangen i forbindelse med selve 25-års jubileet for det verdenskjente hesteshowet. Selv skapte han enorm jubel i Tidenes Comeback Cup bak tøylene på en meget velopplagt Calido Boy, og bærumsrytterne våre som deltok i de ordinære klassene på Telenor Arena, sørget på sin side også både for topp resultater og flotte prestasjoner.

Nedenfor følger en kort oppsummering av bærumsplasseringene ved KOHS 2016, men det bør også nevnes at de to Telenor-debutantene Nicoline Thrane-Steen/ Casper Damgård og Katharina Wendelborg/ Basti, samt Theodor Wendelborg/ Chivas Regal og Fanny Hjemdahl Wallace/ Sweetheart og Calido Boy stod for fine sprangprestasjoner. Vår seniorekvipasje Karin Marie Traaseth/ Grand Marnier var på sin side alene om å representere klubben i nasjonale dressurklasser.

Onsdag:

Allerede onsdag viste Lisa Ulven/ Zydoctro vd Kapel gjennom en fin åttendeplass i CSI2* 1,30 m, og deretter brakte Siril Sønsteby/ Grand Balou virkelig bærumsjubelen frem gjennnom en super rask runde og seier i amatørenes 1,20 m. Her sikret Hanna Cecilie Wicklund/ Leoncaballo B og Anette Ringnes/ Attitude Z også fine plasseringer.

Torsdag:

Torsdag ventet mer bærumsjubel på flere av rytterne våre. Lisa/ Zydoctro vd Kapel var nok en gang høyt oppe på listene i tostjerners lille tur 1,30 m, denne gangen som nummer seks. Cornelia Emilie Kasin/ Simply Cruise hentet også hjem sløyfe i klassen, og det samme gjorde Anette, denne gangen bak tøylene på Cassabachus.

Deretter entret ponniene ringene i sin første nasjonale klasse, som gikk med bedømmingen feil og stil. Blant enerne ble Lisa Holmsen/ Smokin Dan belønnet med 166,0 stilpoeng og en fin fjerdeplass, mens Hanna/ Ismar Boy kapret femteplass med 163,5.

Lisa Ulven var blant de norske rytterne som virkelig viste flott tostjerners form ved årets KOHS. Arkivfoto: Privat

Fredag:

Fredag klinket Lisa og Zydoctro vd Kapel til med tredje plassering av tre mulige i CSI2* 1,30 m, denne gangen som nummer fire, mens Anette/ Cassabacus også sikret en ny plassering, denne gangen som nummer åtte.

Lørdag:

Lørdag morgen var ponniene først ut - og blant disse også KOHS-debutant Julie Linaae/ Darraghs Day som hoppet inn til en flott fjerdeplass i Small Grand Prix for toerne. Deretter slo Nora Nalbant/ Herbies Double Trouble til og sikret populær seier i Grand Prix for toerne - i det som sannsynligvis er karrierens siste virkelig store klasse sammen, mens Lisa/ Smokin Dan hentet fjerdeplass blant enerne hjem.

Lisa Ulven fortsatte på sin side å vise forrykende KOHS-form, også på Mid Summer Nights Dream, og hoppet inn til en sterk niendeplass i CSI2* 1,45 m Grand Prix der ialt 29 ekvipasjer møttes i ringen.

Tradisjonen tro ble lørdag kveld ved Oslo Horse Show avsluttet med showklasser, og vi er ikke redde for at si at vår egen Morten Aasen som for anledningen lånte Fanny Hjemdal Wallace sin fine Calido Boy, nok virkelig da brakte bærumsjubelen frem til nye høyder - selv om han ble slått av både landets egen rytterprinsesse og to superraske proffryttere på fjordinger.

Morten hevdet før comeback'et at han var så nervøs at han nesten ikke kunne snakke, men viste deretter at gamle kunster på ingen måte var glemt. Fotocollage i anledning 25-års jubileet : Hestesport v. hesteguiden.com/ Roger Svalsrød

Søndag:

Hanna hentet hjem nok en premie på Leoncaballo, denne gangen som nummer syv i amatørenes 1,25 m, og deretter stod det virkelige største sportslige høydepunktet av mange store for døren: selve sesongåpningen av FEIs verdenscup i sprang. Bærumsrytter Marie Valdar Longem var blant de fem som denne gangen representerte de norske farvene, og nok en gang imponerte hun med riding i virkelig verdensklasse foran et begeistret hjemmepublikum. Totalt ble det fem feil i ytterst kresent selskap.

For mer lesestoff fra KOHS 2016, se www.hestesport.no , www.oslohorseshow.no og www.equilife.no .