Sandra med strålende feltrittsseier

Postet av Bærum Rideklubb den 4. Okt 2016

Etter en strålende sesong med store fremganger i feltritt klinket Sandra og Oscar til med seier ved NM lag på søndag. Foto: Tom Rune Lian

For første gang på lenge - om noensinne - gledet vi oss i Bærum Rideklubb stort over å kunne stille lag i NM feltritt for ponni, men dessverre gikk det ikke slik. Etter at den obligatoriske veterinærsjekken i forkant av dressurprøven var omme, stod nemlig kun Sandra Sunde Lian og toerponnien hennes, SR Oscar The Boxer tilbake som startklare på bærumslaget vårt.

Årets NM lag i feltritt gikk av stabelen på Skedsmo Gård i regi av Øvre Romerike Gård, og ti ponniekvipasjer stilte til sist til start i sin del av mesterskapet - og da altså kun med Sandra som individuelt startende. De to gjerdrumrytterne Andrea Fagerbekk Langaune/ Old King Clover og Thea Haugland/ Kaoz sikret laggull, men vår egen Sandra og Oscar var altså likevel best av dem alle denne gangen.

Etter første delprøve i dressur lå vår bærumsduo på en solid femteplass med gode 65,75 prosentoeng og 51,4 poeng i straff, og dermed var mye gjort for den videre suksessen. I den andre delprøven på sprangbanen falt bommer for mange av utøverne, mens våre to holdt alle bommene oppe uten vanskeligheter. Deretter ble seieren sikret gjennom tredje og siste delprøve, utholdenhetsprøven i terrenget, der de to hoppet feilfritt og kun pådro seg 0,4 poeng i straff for litt overskreden optimaltid.

Utfordringene i terrenget gikk som smurt for Sandra og Oscar. Foto: Tom Rune Lian

Dermed kom ikke Sandra og toerponnien Oscar hjem fra lagmesterskapet med medalje rundt halsen og NM-dekken, men med en ytterst fortjent seier å kunne glede seg over. Mer glede venter for øvrig i høstferien, for da skal vår ivrige feltrittsrytter til England for å titte på hest. - Og Oscar? Han får seg først en velfotjent hvil og skal deretter bygge form gjennom vinteren frem mot en ny feltrittssesong med Sandra i salen - og med trener Kristin Tørmoen i ryggen.