Fine EM-prestasjoner av bærumsrytterne våre

Postet av Bærum Rideklubb den 18. Aug 2015

Mens flere av våre bærumsryttere har startet nasjonale stevner den seneste tiden, har Hanna Cecilie Wicklund og Lisa Ulven representert Norge internasjonalt under EM i sprang for children, juniorer og unge ryttere i Østerrike.

Årets mesterskap for children, juniorer og unge ryttere fant sted ved flotte, privateide Lake Arena i Wiener Neustadt i tidsrommet 10. - 16. august. Der bærumsekvipasjer var representert, møttes 55 childrenekvipasjer og 55 juniorekvipasjer til dyst, og i alt 21 nasjoner stilte lag.

I den innledende runden for children i 1,25 m fikk Hanna og Winsor C en god start med 4 feil, og underveis i mesterskapet leverte de to også stabile og resultater. EM-debutant Hanna avsluttet mesterskapet med en flott tredjeplass i B-finalen for children 1,20 m, og ble dermed Norges beste individuelle deltaker i avskjedsklassen. De to red ikke på lag, men startet kun individuelt.

Les mer om Hannas avskjedsklasse:

Alt i alt gjorde Norges childrenryttere for øvrig en fin laginnsats og endte som nummer 11 med i alt 17 feilpoeng i lagkonkurransen. Blant de 21 lagene til start, viste Tyskland seg som uslåelig, og kapret gull med kun ett feilpoeng etter to tøffe runder. Irske Jennifer Kuehnle/ Chaitanya 2 sikret seg individuelt childrengull.

Lisa, som for øvrig var Norges aller første individuelle EM-deltaker i children for få år siden og deretter har deltatt på ponni flere ganger, gjorde også en fin innsats med sin forholdsvis nye hest, Mid Summer Nights Dream. I juniorenes lagkonkurranse som gikk i 1,40 m over to dager, red Lisa først ut blant våre fire norske. Totalt ble Norges lag stående med 14 feilpoeng, og ble dermed nummer 13 av de 21 lagene til start. Tyskland kapret årets laggull med totalt 8 feil, mens den ferske juniormesteren individuelt 2015 ble franske Camille Conde Ferreira/ Pirole de la Chatre.

Siste oppgave i Østerrike for vår juniorekvipasje under mesterskapet ble deltakelse i B-finalen på avslutningssøndagen. Med 4 feil og 18.plass blant de 28 til start ble vår bærumsduo Norges nest beste juniorutøver i avskjedsklassen sin, kun slått av bergensrytter Fredrik Seim/ Chelino med mindre enn ett sekund.

Vil du lese mer om årets EM for children, juniorer og unge ryttere? Du finner flere artikler med bilder fra stevnearenaen i Wiener Neustadt i nyhetsarkivet på hestesport.no.