AEG - suksess for bærumsrytterne

Postet av Bærum Rideklubb den 13. Feb 2015

Torsdag den 12. februar gikk startskuddet for AEG 2015, og i elleve hele dager kunne hestefrelste glede seg over konkurranser i både sprang og dressur, samt clinics, familieshow og utdeling av AWG Awards. Både klubbens sprang- og dressurryttere innkasserte premier og markerte seg på en flott måte begge helger.

For første gang i AEGs historie hadde vi i Bærum Rideklubb deltakere på ponni og hest gjennom Promotion Cup. Som tidligere omtalt, representerte Sandra Sunde Lian og SR Oscar the Boxer klubben på en flott måte i AEG Ponni Cup den første helgen. Les mer om Sandras AEG-debut her og her.

Her er Sandra og toerponnien SR Oscar the Boxer under AEG-debuten. Foto: Tom Rune Lian

Deretter entret Cathinka Ryder Schøyen og Radetzsky II ringen som vår representant i Horze Cup. De to gjorde en strålende jobb, og kapret flotte plasseringer både søndag og mandag.

Cathinka og Radetzsky II kunne vende hjem fra Oslofjord Convention Centre med to flotte plasseringer. Her etter uttaksklassen i Drammen. Foto: Sille Kasin

I år som i fjor gjorde Cathrine og That's Why stor suksess under AEG. Her er de etter fjorårsseier blant juniorene. Foto: hestefrelst.no

Våre to sprangrepresentanter i CSI2*,Cathrine Jerring og Cornelia Emilie Kasin kan også se tilbake på to virkelig vellykte stevnehelger. Med lynraske That's Why ble det flere topplasseringer i Small Tour 1,35 m på Cathrine, og Bellano van de Bosbeek gjorde også virkelig jobben sin, både i Medium og Big Tour. Cornelia debuterte med Simply Cruise i CSI2* Small Tour 1,35 m og var plassert i tre av fire klasser. Dessverre fikk årets AEG en brå slutt for de to, da unghesten fikk et kraftig allergianfall og måtte bryte.

Både Cornelia selv og trener Amund Eide kunne konstatere at Simply Cruise nå er klar for større oppgaver. Her under trening dagen før avreise til AEG. Foto: Equimedia Mette Sattrup

Lisa Holmsen og Hiawatha var på grunnlag av gode resultater i 2014 tatt ut til å ri ponniklassene andre helg. De to viste fin form, men måtte vende hjem uten plasseringer denne gangen.

Lisa og mamma Pamela kunne glede seg over fine opplevelser under AEG 2015. Her under KOHS sist høst. Foto: Sille Kasin

Våre dressurekvipasjer i de internasjonale klassene viste også svært god form. Victoria Lavold Jørgensen og Roche Royal kan se tilbake på en meget solid debut i juniorklassene. Duoen var plassert alle tre dager med solide prosenter, og to av dagene var de to også beste norske ekvipasje.

Juniorekvipasjen Victoria og Roche Royal debuterte internasjonalt i FEI-klasser med plasseringer alle tre dager, og som beste norske ekvipasje to av dem. Foto: Privat

Caroline Steine Jensen og Blue Hors Develino, som for tiden ligger inne som nummer 18 på rankinglistene blant unge ryttere, ikke minst på grunnlag av tre strake seiere under AEG 2014, leverte igjen gode runder. Denne gangen ble det nye, solide prosenter og tre andreplasser på den velridende duoen.

Caroline og Blue Hors Develino herjet også denne gangen på resultatlistene under AEG. Her under fjorårets arrangement. Foto: Equimedia Mette Sattrup

Margrethe Janbu og Højersminde Rositta skaffet seg god erfaring i de høyeste seniorklassene og gjennomførte stabilt gode programmer alle tre dager, mens klubbens dressurdommer II, Sunniva Elise Kasin, hadde gleden av å følge bærumsekvipasjen vår fra sidelinjen som del av dommerkurs i Intermediaire og Grand Prix.

Margrethe og Højersmindes Rositta representerte klubben i de høyeste dressurklassene for senior under jubileumsutgaven av AEG. Foto: avlshest.no

Komplette resultater: