Vellykket klubbmesterskapshelg

Postet av Bærum Rideklubb den 19. Nov 2019

At  forholdet mellom hest og rytter er spesielt, forteller dette bildet oss alt om. Søndag sikret Linnea Tomelthy Storstrøm og Herbies Double Trouble karrierens første mesterskapsgull sammen. Foto: Privat

Tekst: Sille Kasin

De seneste årene har vi i Bærum Rideklubb invitert til klubbmesterskapshelg på Østern Brug - med dressur og sprang på programmet i løpet av én og samme helg. - Og så også dette året!

En smilende Nora Heffermehl Werring red Flower Power inn til helgens første dressurgull og mesterskapstittel i dressur på lørdag. Foto: Hanne Heffermehl Werring.

Lørdag stod blant annet slaget om årets mesterskapstitler i dressur for ponni og senior for tur, og vi var så heldige å ha klubbens egen Kjell Myhre og Selina Giessing Sierstedt Johansen-Dahl som dommere. Ponnimesterskapet gikk i LC:3, mens seniorene fikk bryne seg på MB:3. I tlllegg inviterte vi til åpne klasser fra og med LC:1 og opp til og med MB:3, der altså klubbmesterskapet for senior også inngikk. Hele 47 ekvipasjer besøkte ringen, og det fortelles om mye fin riding.

I mesterskapet for ponni sikret Nora Heffermehl Werring/ Flower Power gullet etter å ha blitt belønnet med 64,800 prosentpoeng. Filippa Fjeldstad/ Lissaneeny Silver Princess kapret sølvet med 62.400 prosentpoeng, og Frida Camille Aa/ H.H. Oliver Twist tok bronse etter å ha oppnådd 61.200 prosentpoeng.

En lykkelig Solveig E. Hellbust og Dejá-Vù sikret seniorgullet i dressur 2019. Foto: Privat.

Solveig E. Hellebust/ Dejá-Vú kapret på sin side seniorgullet etter å ha oppnådd 67.647 prosentpoeng, mens Inga Eide Borchgrevink/ Theoderich 7 og Victoria Eidsvig Vergara/ Land Guard sikret sølv og bronse med henholdsvis 65.000 og 63.676 prosentpoeng.

Søndag stod sprang på programmet - med mesterskpasklasser i 0,80 m, 1,00 m og 1,10 m, i tillegg til åpne klasser fra og med 0,60 m og opp til og med 1,20 m. Enkelte av disse var skrevet ut som utvidete klubbklasser dette året, og i alt kunne vi sende ut hele 71 starter. Gøy var det virkelig å få testet ut Bærum Rideklubbs flunk' nye tidtakeranlegg, som vi og andre helt sikkert får mye glede av i tiden fremover. Bærum Rideklubbs egen Frank Helk hadde som vanlig lagt veien til Østern Brug denne søndagen, og hadde blant annet hjelp på teknisk side av dommer Camilla L. Stuwe.

Søndag sikret Linne Tomelthy Storstrøm og Herbies Double Trouble årets første klubbmestertittel og gull. Foto: Anders Storstrøm.

I 0,80 m gikk Linnea Tomelthy Storstrøm/ Herbies Double Trouble til topps og kapret gullet etter en dobbel nullrunde foran et helt kobbel av andre utfordere, mens Charlotte Gjøen Bergesen/ Sligo Furistos Flight hoppet inn til sølv og Anna Clara Danesi-Vold/ Carnhill Jess bronse, også de med bare nullrunder i protokollene.

I 1,00 m sikret Anna Clara Danesi-Vold/ Carnhill populært gull etter en dobbel nullrunde, mens Anna Ritari/ Eberlina, også de med dobbel null, kapret sølvet, mens  Nora Heffermehl Werring/ Attorory Warrior hoppet inn til bronse med fire feil i andre fase. Ekstra gøy for disse tre var det selvsagt at de alle står på Ringerike Gård i Sørkedalen, og derfor 'bare' besøkte 'oss andre' på Østern Brug denne søndagen.

Tre lykkelige medaljører i 1,00 m med synlige bevis på en svært så vellykket mesterskapssøndag på sprangbanen - Anna Clara Danesi-Vold/ Carnhill Jess, Anna Ritari/ Eberlina og Nora Heffermehl Werring/ Attorory Warrior  Foto: Privat

I 1,10 m suste til sist Sarah Joys Røang/ No Time inn til klubbmestergull etter en lynrask og feilfri andre fase, mens Linea Westby Lien/ Billy Hood kapret, også de etter en dobbel nullrunde.  Siril Sønsteby/ Last Thought ble på sin side også klokket inn med to feilfrie faser, og dermed ble bronsemedaljen sikret.

Etter en lynrask andre fase i 1,10 m sikret Sarah Joys Røang/ No Time årets siste sprangmedalje og mesterskapstittel. Foto: Privat

Ekstra morsomt var det for øvrig som vanlig å så en rekke av utøverne ved Østern Brug Rideskole i aksjon, og også spesielt hyggelig å merke seg at en del ryttere som vi forbinder med sprang, denne helgen også besøkte dressurringen, og at også dressurryttere prøvde seg på sprangbanen. Kanskje et 'mesternes mester' klubbmesterskap der både dressur og sprang inngår, vil kunne være noe å satse på i fremtiden?

Samtidig vil vi i Bærum Rideklubb passe på å takke teknisk personell for god innsats begge dager, og også alle frivillige som gjør det mulig for oss å invitere til stevner på Østern Brug!

Resultater - dressur: https://online.equipe.com/en/competitions/34852

Resultater - sprang: https://online.equipe.com/en/competitions/34841