Bærumsryttere på første vei mot deltakelse i finaler og Kingsland Oslo Horse Show 2019

Postet av Bærum Rideklubb den 28. Mai 2019

Tekst: Sille Kasin

Cathrine Jerring og hennes C'Est Moi satte virkelig Bærum Rideklubb på sprangkartet dene helgen gjennom to svært sterke plasseringer ved elitestevnet på Epona. Foto: Privat

Sørlandsparken Rideklubb stod som helgens arrangør av elitesevnet i sprang for ponni og hest på Epona Ridesenter, og flere av våre bærumsryttere kan se tilbake på både seiere og flotte plasseringer.

Flinke  bærumsryttere

Allerede første stevnedag - på fredag - hadde Lin Madeleine Wicklund en virkelig dag god i ringen. Med Leoncaballo 2 toppet hun vel fortjent listene i Hööks Cup 1,10 m og ble plassert som nummer fire i denne klassen. Med førstnevnte sirket hun også fjerdeplassen i 1,15 m på lørdag.

Fredag kunne også Siril Sønsteby glede seg over en kjærkommen seier, denne gangen med seksåringen Last Thought i 1,10 m. Duoen sikret deretter niendeplass i unghestklassen på søndag. Lørdag red Siril også inn til premie, da det ble tiendeplass i 1,30 m med hingsten Giga Star de Tiji.

Siril Sønsteby var blant klubbens ryttere som var med og plukket premier ved helgens elitestevne i sprang på Epona. Her er hun sammen med mamma, sjåfør og groom, May-Karin. Foto: Sille Kasin

Fredag hadde også Lisa Holmsen en riktig god dag på jobben som deltaker i NRYFs ungdomscup for junior og unge ryttere, der vår bærumsrytter møtte hinderhøyden 1,30 m. Med hjem kunne hun ta med seg en femteplass med Billy Samaritan og en sjetteplass med Billy Uphill, og med sistnenvte ble hun også plassert som nummer fem i 1,20 m på lørdag. I denne klassen ble også en annen bærumsrytter plassert, nemlig Sandra Sunde Lian med Mid Summer Nights Dream på åttendeplass.

Og Cathrine Jerring og hennes C'Est Moi, de brakte på sin side virkelig jubelen frem både på lørdag og søndag på Epona - og det med rette. Lørdag ble de to nemlig plassert som nummer fire i Sprangsportens venner Cup 1,45 m, og duoen var ikke snauere enn at de på søndag gikk opp et klassenivå - og ble plassert som nummer to i årets første kvalifiseringsrunde av Kingsrød Trading Grand Prix Cup 1,50 m. To ekvipasjer møttes til spennende omhopping, og etter at vår bærumsrytter måtte se én bom falle, dro juniorrytter Ada Braaten Johnsen og Elle Dorado avgårde med karrierens første Grand Prix-seier på dette nivået.

Spennende finaler

På grunnlag av plasseringer og ditto poeng i de elleve kvalifiseringsstevnene i Hööks Cup 1,10 m gjennom sesongen, får de 20 beste rytterne sammenlagt på sin side delta i finalen som arrangeres i Sørlandshallen i tidsrommet 26. - 29. september.

Finalistene i Kingsrød Trading Grand Prix Cup 2019 møtes på sin side til spennende finale med betydelig sammenlagtpremie i regi av Melsom Rideklubb, den første helgen i november - etter å sanket poeng på to av de ialt seks stevnene gjennom sesongen.

Veien går til KOHS

NRYFs Ungdomscup 2019 for junior og unge rytter, der ryttere opp til og med 18 år hopper 1,30 m og rytterne i alderen 18 - 21 hopper 1,35 m, omfatter for øvrig ialt syv kvalifiseringsrunder. Etter at samtlige kvalifiseringer er avviklet, får de åtte beste rytterne sammenlagt delta ved tostjernersdelen av Kingsland Oslo Horse Show 2019 som finner sted ved Telenor Arena den 17. - 20. oktober. I tillegg får også NM-vinnerne junior og unge ryttere plass ved stevnet, sammen med lagrytterne som representerer Norge ved Nordisk Baltisk Mesterskap og EM.

Sprangsportens Venner Cup 2019 presentert av Telplan Consulting omfatter også syv kvalifiseringsstevner gjennom sesongen. Etter denne åpningshelgen ved Sørlandsparken gjenstår nå runder i Bergen, Arendal, Sandnes, Tronheim, Grenland og til sist Sørlandsparken, før disse 15 beste rytterne sammenlagt, samt vinner av NM senior, igjen også møtes under CSI2* Kingsland Oslo Horse  2019 på Telenor Arena.

KOHS som døråpner

For deltakerne av disse to ovenenvte cupene fører altså veiene til CSI2* Kingsland Oslo Horse Show 2019 på Telenor Arena i tidsrommet 17. - 20. oktober. Der får disse utøverne og øvrige møte store deler av verdenseliten ved CSI5*-delen av stevnet. Der vil ett av høydepunktene  blant annet være åpningen av verdenscupen. På hjemmesiden til KOHS forteller stevnedirektøren, Bærum Rideklubbs egen Morten Aasen, hvorfor det er så viktig at nettopp vi andre også støtter opp rundt KOHS, kjøper billetter og legger veien til Telenor Arena i oktober:

- Hver arrangør får invitasjon for ryttere til de andre World Cup-stevnene. Det å arrangere dette på hjemmebane er en døråpner ut i verden for våre egne ryttere. – I år får norske ryttere 16 plasser i World Cup-stevnene i Europa grunnet Kingsland Oslo Horse Show og gjennom årene til nå har Norge fått over 300 plasser! World Cup i Oslo har rett og slett vært fantastisk for utviklingen av norsk sprangridning.

Mens Kristin Kloster Aasen nå er medlem av IOC, har Morten Aasen fremdeles hendene fulle med sitt hjertebarn, Kingsland Oslo Horse Show. Og begge er de æresmedlemmer av Bærum Rideklubb.

Med KOHS som årlig arrangør av selveste åpningen av CSI5* FEI World Cup, får også norske sprangryttere mulighet til å plukke kirsebær med de vireklig store. - Og bare tenk hva DET betyr for sporten!

Arkivfoto: Sille Kasin

Som bærumsmedlemmer bør vi på vår side derfor også huske på å gå inn på facebooksiden til Kris Leirfall som vi er også er så heldige å ha som medlem av og aktiv dressurrytter for Bærum Rideklubb, og dele innlegget hennes med andre. Hun er nemlig Morten Aasens høyre hånd - som showsekretær for hele Kingsland Oslo Horse Show.

Helgens resultater på Epona: