Gode bærumsryttere både lørdag og søndag

Postet av Bærum Rideklubb den 28. Apr 2015

Første helg av Drammen Spring Tour er omme, og på ny leverte våre bærumsryttere gode runder og to ponniseire, og de plukket også flere andree premier.

Sandra og SR Oscar the Boxer hentet hjem meget velfortjent seier under DST på søndag. Foto: Tom Rune Lian

Både lørdag og søndag bød på mange sportslige høydepunkter for oss i Bærum Rideklubb, og flere premier ble det også begge dager. Sandra sikret karrierebeste med velfortjent kat. 2 seier på søndag, og Lisa Holmsen gikk helt til topps i sin klasse, også hun avslutningssøndagen.

Lørdag:

Lørdag hoppet Hanna Cecilie Wicklund/ Genepy B inn tredjeplass i CSIP 1,20 m, mens søskenparet Katharina og Theodor Wendelborg stod for bærumsplasseringene i CSIP Small Tour kat. 1 1,10 m og CSIJ Small Tour 1,20 m. Med Sultana, som endelig er tilbake i ringen igjen etter lang tids sykdom, hoppet Katharina inn til en flott andreplass, mens Theodor/ Veavanta-C også hoppet feilfritt og sikret 12. plass i sin juniorklasse.

En hyggelig premie til ble det også på Fanny Hjemdal Wallace/ Sweetheart i finalen i CSI2* Bronze Tour 1,15 m. De to kapret 17. plassen i klassen, der det var 81 startende og hele 33 eliminerte ekvipasjer. Med dette kunne Fanny reise hjem etter en uhyre vellykket internasjonal debuthelg på hest, og ventes tilbake til DST også andre og tredje helg.

Søndag:

På avslutningssøndagen denne første helgen ble det både seire, plasseringer og igjen flere gode runder. Først ut på morgenen var Hanna Cecilie Wicklund/ Genepy B, som sikret seg sin tredje plassering denne åpningshelgen gjennom syvendeplassen i CSIP Grand Prix 1,25 m. DST-debutanten har hatt en meget god første helg med seier og to topplasseringer, og flere fremganger spås å komme, for her er ponnijente som virkelig kan ri.

Samtidig som ponniene freste rundt på hovedarenaen, satte Cornelia Emilie Kasin/ Lacosta og Siril Sønsteby/ Lyx Hästak standarden i finalen i CSI2* 1,25 m med henholdsvis tredje- og femteplass blant 79 tellende ekvipasjer. Førstnevnte skapte mye interesse og også glede blant de mange fremmøtte, da de har vært ute av sporten her hjemme i nesten ett år. Sistnevnte stod på sin side for dagens mest dramatiske bærumsinnslag, da hun ble smelt i bakken og nær meid ned av rampehesten Chivu, som var så heldig å få møte til premieutdeling.

Deretter var det duket for juniorenes Grand Prix 1,40 m, der Lisa Ulven/ Carlie 3 sikret tredjeplass etter omhopping med 4 feil. Den fine plasseringen føyer seg inn i rekken av duoens gode plasseringer tidligere denne sesongen, og vi spår dem en meget god sesong også videre.

Etterpå var mer bærumsglede i vente. I CSIP Big Tour 1,15 m gikk nmelig Lisa Holmsen/ Noerkaers Hiawatha helt til topps, mens DST-debutant Ida Andenæs Axelsen/ SL Safo IV sikret sjetteplassen, også de gjennom stødig riding. Det er fantastisk morsomt å oppleve hvordan ponnimiljøet i Bærum Rideklubb til stadighet vokser, og at stadig nye ekvipasjer tar steget opp i klassene.

Cathrine Jerring/ Bellano van Bosbeek leverte på sin side en meget god Gold Big Tour Grand Prix med 4 feil og en tolvteplass som høyst respektabelt resultat, og har alt i alt en meget god stevnehelg å se tilbake på. Seier i dagens hovedklasse gikk for øvrig også til Team Gullik - gjennom Geir Gulliksen/ Grand Balou.

Sandra Sunde Lian/ SR Oscar the Boxer deltar ifølge henne selv og trener Kristin Tørmoen i sin første DST kun for å lære, og vi kan virkelig si at duoens læringskurve har vært bratt. I den nasjonale klassen for ponni kategori 2, 1,00 m , strøk de nemlig av gårde med en svært velfortjent seier etter fornuftig riding og feilfri hopping.

Søndagens siste ponniplassering stod til slutt Katharina Wendelborg/ Sultana for i CSIP Small Tour 1,10 m. En volte ga 4 feil og ødela en ny plassering helt i toppen, men en fin tiendeplass ble allikevel sikret. Neste helg venter flere oppgaver for den sympatiske duoen, som foreløpig har årets Hello Cup og kvalifisering til KOHS som mål.

Den absolutt siste bærumsplasseringen denne første helgen stod Theodor Wendelborg/ Veavanta-C for. Ett lite tidsfeil i en ellers feilfri runde ga niendeplass i CSIJ Small Tour 1,20 m - og tredje plassering av tre mulige på like mange dager.

Mandag venter banetrening for de deltakerne i Drammen Spring Tour som måtte ønske det, og deretter er det frem til torsdag morgen.

Nasjonale resultater: