Tre ganger så gøy med feltritt

Postet av Bærum Rideklubb den 4. Sep 2015

Bærumsrytter Sandra Sunde Lian satser mest på sprang, men rir også feltritt. Sist lørdag gikk turen til Konglungen.

Sandra og SR Oscar The Boxer midt i oppspranget under terrengdelen av feltrittet på Konglungen. Foto: Tom Rune Lian

I markedsføringen slås det fast at feltritt er tre ganger så gøy. Helt bokstavlig skal vel kanskje ikke dette tolkes, for all hestesport er morsomt, om man først har interessen for og kjærligheten som skal til. Like full er feltritt tre ganger så gøy, fordi de tre forskjellige grenene dressur, sprang og terreng inngår i en og samme disiplin. Og for å lykkes i sporten, må du være god i dem alle.

I dressurprøven legger man selve grunnlaget for et godt resultat, og deretter gjelder det å holde bommene oppe på sprangbanen. Deretter venter obligatorisk vetsjekk, der pass med vaksiner sjekkes, og hesten eller ponnien mønstres i trav uten anmerkninger. Sist, men ikke minst handler det om å hoppe feilfritt i terrenget og aller helst også treffe optimaltiden og unngå ytterligere straffepoeng. - Og ekvipasjen med totalt lavest straff til sist etter alle tre delprøver, den vinner.

Opp gjennom årene årene har vi i Bærum Rideklubb hatt flere dedikerte feltrittsryttere. Per i dag har vi også flere unge utøvere som gjerne starter feltritt når det passer med stevnekalenderen for øvrig. En av disse er Sandra Sunde Lian, som forrige lørdag la veien til Konglungen sammen med toerponnien SR Oscar The Boxer.

I Sandras klasse, debutant ponni LB, møttes ti ekvipasjer til start på lørdag. Med 57,50 prosentpoeng i dressurprøven og ditto 63,8 i straff lå duoen som nummer 8, men red seg deretter opp noen plasser etter å ha hoppet feilfritt under sprangprøven og også forsert terrengbanen feilfritt, men noe under optimaltid. Totalt 69,8 poeng i straff holdt ikke til premie denne gangen, men det var ikke mye om å gjøre.

En blid Sandra bekrefter at feltritt er tre ganger så gøy. Her med SR Oscar The Boxer før start i NM lag for ponni i sprang. Foto: Sille Kasin

Har DU lyst til å prøve feltritt? Snakk for eksempel gjerne med trener Kristin Tørmoen på Østern Brug for å vite mer, eller ta kontakt med oss i styret i Bærum Rideklubb.