Vi i Bærum Rideklubb har fått en rykende fersk norgesmester

Postet av Bærum Rideklubb den 26. Mai 2015

Hanna kan løfte pokalen sin i triumf etter å ha sikret karrierens første, velfortjente gull i NM for ponni kategori 1 med Genepy B. Bærumsekvipasjen var eneste feilfrie etter de to inneldende avdelingene,, og pådro seg deretter kun 4 feil i første finalerunde. Foto: Sille Kasin

NM i sprang 2015 bød på mange høydepunkter. Hanna Cecile Wicklunds gull i mesterskapet for ponni kat. 1 kom som det aller største.

Årets NM i sprang i regi av Sørlandsparken Rideklubb på Epona Ridesenter er vel omme, og i går ble punktum satt gjennom finaler både for Children, ponni kategori 2, ponni kategori 2, junior, unge ryttere og senior. Klubben hadde ingen childrendeltakere, men hadde ellers mesterskapsekvipasjer innenfor alle klassenivåer.

Våre bærumsryttere har - som man alltid gjør det i et mesterskap- opplevd både opp- og nedturer under mesterskapshelgen. Ett av årets store høydepunkter kom generelt gjennom mesterskapsdeltakelse for aller første gang for flere av våre ponniryttere. På torsdag i 1. avdeling for enerne sikret Hanna Cecilie Wicklund/ Genepy B seieren, og Lisa Holmsen/ Noerkaers Hiawatha hoppet inn til en flott tredjeplass.

Hanna og Lisa Holmsen var to av mesterskapsdeltakerne på ponni som virkelig gjorde en flott innsats fra start i NM 2015. Blant ponniene - som i de øvrige mesterskapsklassene - ble det for øvrige mye feil, og også knall og fall utover i mesterskapet. Blant 21 enerekvipasjer fra start var kun ni kvalifisert til start i finalen. Foto: Sille Kasin

Cornelia Emilie Kasins sterke prestasjon med seier og eneste nullrunde med Lacosta i 2. avdeling for senior etter ett års skadeavbrekk snakkes det også fortsatt om i sporten. Et annet høydepunkt kom med Sirl Sønsteby/ Wild Things deltakelse i finalen for unge ryttere, og også Heidi Opsahl Grimsen/ Felix VIII leverte en kjempeprestasjon gjennom plass blant de 15 i finalen for juniorer.

Cornelia og Lacosta reiste til årets NM for senior for å få hoppet et par litt større oksere for treningens skyld. Seieren i 2. avdeling og en av kun tre helt feilfrie runder i årets mesterskap totalt blant alle deltakerne, var denne gangen derfor mere verdt enn en seier i selve NM. Foto: Sille Kasin

I ridesporten kan ikke og bør heller ikke rene resultater sammenlignes på tvers av klassenivåer. En seier i en 1,25 m-klasse for en liten ponnirytter, er en like stor prestasjon som en seier i en 1,50 m Grand Prix klasse for en senior. Og i et mesterskap er det uansett det beste resultatet som teller. - Og det, det stod utvilsomt 13 år gamle Hanna for denne gangen. Med stålkontroll og trygt i balanse i salen på ryggen av Genepy B i sin mesterskapsdebut hentet hun hjem karrierens første individuelle NM-medalje- og en ny medalje av edleste valør også til oss alle i Bærum Rideklubb. Gratulerer!