Vellykket dressurhelg på Ellingsrud

Postet av Bærum Rideklubb den 13. Mai 2015

På lands- og elitestevnet i dressur på Ellingsrud i helgen ble det ingen bærumspremier, men fine prosenter. og en spennende Grand Prix-debut.

Inn i mellom slagene får Østern Brugs egen Margrethe heldigvis også litt tid å ri litt selv. I helgen debuterte hun i Grand Prix med Højersmindes Rositta. Foto: Privat

I helgen fant flere bærumsekvipasjer veien til Oslo nord, der tradisjonsrike Ellingsrud Grand Prix lands- og elitestevne i dressur gikk av stabelen. Mange høydepunkter ventet ekvipasjene til start, og arrangørklubben kunne i etterkant fortelle at de hadde gjennomført rundt 260 starter i løpet av disse tre stevnedagene. Aller best gikk det for danmarksbaserte Ellen Birgitte Farbrot, datter av "Dressur så klart"s Elizabeth Farbrot og FEI Steward Harald Farbrot, som hentet hjem i alt 19 plasseringer, og vant hele 11 av 15 mulige seiere.

Som under stevnehelgen på Tanum for kort tid siden, benyttet mange muligheten til forsøksvis å kvalifisere seg til det nært forestående NM-arrangementet i regi av Tanum Rideklubb om en drøy uke. Mange benyttet også besøkene i ringen blant høyblokker og rekkehus på Ellingsrud til en siste finpuss før mesterskapshelgen.

Arrangøren inviterte også til en ny runde med Landschampionatklasser for unghester sponset av Ferd og JJ Horses. Denne gangen stod primært kvalifisering for de to beste fem- og seksåringene til Falsterbo Horse Show senere i sommer på programmet. Om NRYF også sender en syvåring, er ennå ikke avgjort. Tailormade Laika Møllergård under sin rytter Ellen Birgitte Farbrot og Tørveslettens Fort Knox med Silje Engesvik toppet listene blant femåringene, mens Zenit og Respect med henholdsvis Jonas Elvebakk og Stine Harfaldet Bråthen sikret seg sverigesbilletter blant seksåringene.

Til start i den sistnevnte klassen var også bærumsrytter Margrethe Janbu, som tøylet sin unghest Maximus inn til 64,000 prosentpoeng blant seksåringene på lørdag. Samme dag debuterte hun også med Højersminde Rositta i Grand Prix, og gjentok suksessen på søndag. Debuten stod til 57,533 prosentpoeng, og dagen etter ble duoen belønnet med 56,279. Jevnt og trutt har de to jobbet seg opp til nytt klassenivå, og det er med virkelig spenning vi følger dem videre utover i sesongen.

Hedda og Bachelor Boy var også blant bærumsekvipasjene til start på Ellingsrud i helgen. Her på Epona tidligere i vår. Foto: Privat

Øvrige bærumsresultater:

Fredag:

MB:1: Sander Hansen Hoff/ Hoelgaard's Garcon - 59,458 %
MA, Prix St. Georges: Tone Rustad/ Pirette Vestervang - 62,150 % og Tone Rustad/ Don Diablo - 61,184 %

Lørdag:

MA, Prix St. Georges: Tone Rustad/ Don Diablo - 56,447 %

Søndag:

FEIs innledende program for ponni: Hedda Sandvik Knudsen/ Bachelor Boy - 61,463 %

Komplette resultater: