Sprangsuksess på hjemmebane

Postet av Sille Merete Kasin den 27. Sep 2020

Tekst: Sille Kasin

Foto: Sille Kasin og Camilla Lidwin Stuve

At stevnehelgen forrige helg ble en suksess, er ingen overdrivelse. Utøvere fra hele 43 rideklubber valgte å legge veien til oss i Bærum Rideklubb og forteller mye om at vi som arrangør traff godt når det gjaldt klasseoppsettet. I tillegg kunne vi også glede oss over å se mange egne ryttere i aksjon på det som vår oss som klubb er det nærmeste hva vi kan kalle hjemmebane. Allerede lenge før anmeldelsesfristen utløp, måtte sekretariatsansvarlig Elly Joys Røang stenge påmeldingen, og klubbens elektroniske postkasse formelig glødet grunnet stor pågang helt frem til siste stevnedag på søndag.

Klasser fra og med LB for ponni og 0,60 m for hest stod på programmet, og helgens sprangstildommer, Bærum Rideklubbs egen Marianne Tveter, som også sitter i NRYFs sprangstildommerkomité, kunne rapportere om mye fin riding i de lavere klassene. Gjennom helgen var vi i tillegg godt hjulpet av dommer Camilla Lidwin Stuve, våre to langveisfarende stewards, Karoline N. Forselius og Baard Lindvaag, samt klubbens egen Frank Helk, som inviterte til gode, ridbare baner som åpenbart falt i smak. I tillegg bidro en rekke av våre egne bærumsmedlemmer på beste vis.

At også Antidoping Norge valgte å avlegge oss et besøk, kom overraskende på alle, men flere uttalte i etterkant at det var en både nyttig og lærerik overraskelse. Vi følger derfor opp med å invitere til en antidopingkveld for medlemmer av Bærum Rideklubb, og kommer tilbake til dette så snart avtalen er spikret.

Helgens hovedklasser, Equishop Pony and Horse Tour 2020 – med kvalifiseringer og finaler for alle tre ponnikategorier i LB og kvalifiseringer og finaler i 1,10 m og 1,20 m for hest, ble som forventet ekstra stas.   I Tone Stub-Asker og Equishop har vi i Bærum Rideklubb en flott hovedsponsor som vi er svært takknemlige over å kunne spille på lag med – etter at denne spennende satsningen på bredden i sin tid ble initiert av June Strand Ingvorsen og Paddock AS for tre år siden, og fortsatt er en suksess. Tilbake med ekstra store smil, kjemperosetter, premiedekken og gavedryss stod denne gangen fem vinnere – Alva Sjøkvist Krohn og P3 Hilin Siwsan fra Hasle Hestesportklubb, Maiken Vandbakk Dragerengen og P2 Ammera’s Justice fra Skedsmo Rideklubb, Helene Pillgram Evers og P1 Moorlando Red Grouse fra Oslo Ryttersportsklubb, Emma Talullah Behn og Fetoucha fra Lommedalen Kjøre- og Rideklubb i hest 1,10 m og delt seier mellom Nora Krogsæter og Hummer D fra Drammen og Omegn Rideklubb og Ingrid Borchgrevink Braathu og Choeke JVH Z fra Lommedalen KJøre- og Rideklubb i hest 1,20 m.

Men avslutningssøndagen ble ikke bare en stevnedag i finalenes tegn. FH-rytter Sunniva Ljosland og hennes Honey Pie SR fra Seljord Idrettslag sørget nemlig for en helt spesiell opplevelse for oss alle som var til stede. Hjulpet av assistent inne på banen forserte den sterkt synshemmede rytteren de to klassene sine med bravur – og med en timing og et samspill med hesten som ingen skulle vise seg å kunne gjøre henne etter. I 0,80 m ble det et riv og fire feil, men med gode 81 stilpoeng, mens debuten i 0,90 m resulterte i seier etter en feilfri runde på sprangbanen og med 79 poeng i stil.

Som alltid var det også stas å se klubbens egne ryttere utfolde seg, og ekstra gøy er det å kunne se at vi har nye, spennende ekvipasjer på gang. Eva Kathinka Brøndmo og Carsall gikk helt til topps i LC 1,00 m på lørdag, og her sikret også Linnea Thomelty Storstrøm og Vognmandgardens Tornado en fin delt sjetteplass. Deretter stod Eva Kathinka Brøndmo og Carsall for nok en fin plassering, denne gangen som nummer syv i kvalifiseringen til søndagens finale Equishop Tour 1,10 m. Her ble også Tom Rune Lian og For Sienna Z plassert som nummer ni.

Søndag sørget Iben Klaveness Dahl og Winter Traum for en flott start på stevnedagen med en god delt tredjeplass i 0,60 m med 71 .00 stilpoeng. I samme klasse ble også Tina-Birgitte Robertstad og Saffier plassert som delt nummer seks – etterfulgt av mange solide bærumsprestasjoner på løpende bånd. I 0,90 m ble deretter Mia OLadatter Mangschou og Langklopps Zepplin en god nummer to gjennom feilfri hopping og 74.00 i stil, mens Fredrikke Sandvig Talén og Torpgård’s Sana, Julie Strand- Eikeset og Bull Winkle og Linnea Thomelty Strostrøm og Vognmandgardens Tornado la beslag på sjette, stvende og åttendplass i 1,00 m. Deretter sikret Tom Rune Lian og For Sienna Z og Linnea Thomelty Storstrøm og Billy Lambert femte- og sjetteplass i finalen i Equishop Tour 1,10 m, mens Nora Heffermehl Werring og Attyrory Warrior og Julie Kvam Johansen og Delta Manathis kapret første- og andreplassen i den åpne 1,10 m-klassen.

Alt i alt kan vi altså med rette være stolte av oss selv, for godordene til oss i Bærum Rideklubb som arrangør har vært mange, og de mange fine bærumsrundene gjør at vi allerede nå forhåpentligvis kan se frem til å kunne åpne portene på Østern Brug for vårens sprangstevner.

Bildene viser fra venstre vinner av søndagens 0,90 m ,Sunniva Ljosland og Honey Pie SR, samt årets vinner av finalen i Equishop Tour  1,10 m, Emma Tallulah Behn og Fetoucha, samt de to vinnerne av finalen av Equishop Tour 1,20 m, Nora Krogsæter og Hummer D og Ingrid Borchgrevink Braathu og Choeke JVH Z.