Spennende og nyttig kursinvitasjon

Postet av Bærum Rideklubb den 10. Des 2019

Illustrasjonsbilde: Privat

Tekst: Sille Kasin

Vi i Bærum Rideklubb er så heldig å få besøk av  hesteveterinær/ veterinærkiropraktor Kristin Lund-Holtvedt som inviterer til førstehjelpskurs for hest. Kurset vil være både spennende og nyttig!

Vi har kun 15 plasser til diposisjon, så her gjelder det altså å hive seg rundt å melde seg på, da det vil være først til mølla-prinsippet som gjelder!

Kurset finner sted på Østern Brug søndag den 12. januarEgenandelen er satt til kun kr 150,-, da klubben ønsker å dekke resten. Bindende påmelding sendes på mail til baerum.rideklubb@gmail.com.

OM KURSET:

Teoretisk del:

• Hvordan undersøke den syke/skadde hesten, og hva skal man se etter?
  • Hva er en vireog hva virkelig akuttpasient, og hva er det OK å se an?
  • Hva skal man gjøre frem til veterinæren kommer?
  • Teoretisk gjennomgang av kolikk, leddnære strukturer, samt sårstell og bandasjering

Praktisk del:

• Ta temperatur, puls, respirasjon, sjekke slimhinner, pulsasjon til høver
  • Bandasjering (trening, stall , støtte)
  • Hvordan kjenne etter hevelser, fylte ledd/ seneskjeder, sårrens og bandasjering, samt gjennomgang av hva som er potensielt farlige sår, og hva som gjør dem farlige
  • Og mye, mye mer.......

OM KRISTIN LUND-HOTVEDT

Kristin ble uteksaminert fra Norges Veterinærhøgskole i 2013, med fordypning hest. Hun har internship fra Højgård hestehospital, ett av Danmarks største hestehospitaler, samt Rikstotoklinikken Bjerke her i Oslo.

I 2017 videreutdannet hun seg til veterinærkiropraktor ved "International Academy of Veterinary Chiropractic (IAVC) i Tyskland. Kristin er hestepraktiker med spesiell interesse for hestenes biomekanikk og bevegelsesmønster, akuttmedisin, samt tenner på hest.