Unghingst med kvalitet

Postet av Bærum Rideklubb den 29. Apr 2019

Tekst: Sille Kasin

Det siste bærumsrytter Zandra Birkeland hadde i tankene da hun dro til Nederland for å lete etter hest, var at hun skulle komme hjem til Østern Brug med en unghingst. Men etter møtet med den daværende fire år gamle KWN-hingsten I.P.S. Jericho e. Vivaldi x Lancelot x Porter, ble all tvil satt til side. Jericho - som er oppdrettet av nederlandske  J. Vloet - vant raskt Zandras hjerte, og ble med hjem til Norge for å forsette grunnutdanningen sin i partnerskap med henne selv.

Etter dette har den talentfulle dressurrytteren, som blant annet mens hun fortsatt var ponnirytter, representerte Norge i internasjonale mesterskap, aldri vært i tvil om at hun har en hest for fremtiden i nettopp Jericho. Allerede gjennom fjorårssesongen utviklet han seg flott og viste seg frem på en meget god måte i ringen. Og da Zandra deltok som demonstrasjonsrytter ved clinic'en til den spanske stjernerytteren Severo Juardo Lopèz under Norwegian Horse Festival på Lillestrøm i februar, høstet unghesten mange lovord. Den kjente rytteren hadde også mye pent å si om Zandra og hennes Jericho som ekvipasje.

Som vi tidligere har kommentert på klubbens facebookside, stilte Zandra nå fem år gamle Jericho ved Norsk Varmblods hingstekåring på Lefdal Ridesenter i Vestfold tidligere denne måneden. På ny høstet unghingsten mange lovord, og ble også kåret og godkjent for avl, foreløpig for to år. I forbindelse med visningen hadde kåringsnemnda følgende å si:

- Høystilt moderne hingst av meget god type med godt uttrykk. Godt kjønnspreg. Noe ukorrekt fundament fram. Meget gode bevegelser vist løst og under rytter. Kåret for 2 år.

15 hingster ble vist frem ved kåringen, og blant disse valgte dommerne denne gangen å godkjenne seks stykker til avl. Zandras unge stjerne oppnådde en samlet eksteriørindeks på 8,50, og en samlet gangartsindeks på 8,70 - med karakteren 9,0 for både skritt og galopp. Dommerprotokollen finner du her:

Testrytter ved kåringen var Ole Hummelshøj. Den danske berideren hadde følgende å si etter å ha prøveridd Jericho to ganger gjennom helgen:

- Vesentlig bedre i dag enn i går. Bedre i hånden og travet i dag. God front, du har hest foran deg. Godt skritt, skritter godt gjennom kroppen. Kniper litt i trav, men bedre i dag. Galoppen – wow! Virkelig en god galopp. Den kan ris tilbake, den kan ris frem – den holder spranget og den samme gode rytmen. En god ridetur i dag!

Vi gratulerer med det flotte resultatet, og ønsker Zandra lykke til - både med den videre utdanningen av Jericho, og med femårssesongen!

Du finner mer lesestoff fra hingstekåringen på hjemmesiden til Norsk Varmblod. Der finner du også et flott bilde av Zandra med Jericho og NVs Mette Hansson, knipset på den store dagen. Grunnet manglende rettigheter kan vi dessverre ikke publisere bildet på vår egen nettside.