Travelt på sprangfronten og innad i OARK

Postet av Bærum Rideklubb den 4. Feb 2018

Arkivbilde: Sille Kasin

Denne helgen flyttet verdenscupen i sprang i den vesteuropeiske ligaen seg til Bordeaux i Frankrike - med bærumsrytter Marie Valdar Longem på plass. 25-åringen fortsetter å imponere stort på femstjernersnivå - gjennom blant annet fire feil i gårsdagens verdenscup 1,60 m med Algorhythem. Denne søndagen klinket hun selv og førstehesten som nå er blitt 13 år, til med et nytt toppresultat - gjennom fire feil i omhoppingen i Grand Prix 1,60 m og en sterk 14. plass. Bak seg på listene finner vi en rekke av sportens absolutt mest kjente ryttere.

Eurosport viser redigert sending fra Bordeaux førstkommende tirsdag klokken 18:30.

Tuva Lugg Heggøy/ Miss Diplodocus valgte å legge sesongdebuten til Jarlsberg og Melsom Rideklubbs distriktsstevne for ponni og hest den 19. - 21. januar - og startet like godt begge typer klasser. Fine runder med fire og åtte feil ble resultatet.

Forrige helg inviterte deretter Arendal og Grimstad Rideklubb til sesongens første landsstevne for hest og ponni - med tre ponniryttere og én hesterytter fra Bærum Rideklubb på plass. Linea Louise Westby Lien/ Casper Damgård, Julie Linaae/ Coolatlin Red og Frida Camille Aa/ Oliwer Twist red alle tre fine runder hver, og best resultatmessig gikk det for Julie, som kunne vende nesen hjemover med to fine tredjeplasser i LA + 5 - 1,05 m, og i MB 1,10 m.

Nicoline Thrane-Steen Røkke/ Boran viste også form i hesteklassene på lørdag og søndag, og kunne reise hjem til Østern Brug igjen med sløyfe etter en fin 11. plass i 1,15 m siste dag.

Samme helg inviterte også Drammen og Omegn Rideklubb til distriktsstevne for ponni og hest med innlagt Vintercup. Der var Cornelia Emilie Kasin/ Simply Cruise i ilden, og fikk to gode gjennomkjøringer i 1,20 m - og med en femteplass lørdag som beste resultat.

Denne helgen stod Grenland Ryttersportsklubb som arrangør av sitt første landsstevne i 2018 for hest med innlagte unghestklasser over tre dager. Cornelia Emilie Kasin/ Simply Cruise ladet opp til AEG med deltakelse i 1,25 m- og 1,30 m-klasser og kunne hente hjem en åttendeplass.Første års junior, Katharina Wendelborg stilte med begge sine hester - San Serai og Caiser Cash, og leverte mye fin riding de to dagene hun deltok - med en sterk tredjeplass i 1,25 m på lørdag som beste resultat.

Denne helgen skjedde det også viktige ting innenfor ryttersporten utenfor ridebanen, nærmere bestemt på Quality Hotell Olavsgaard. Der inviterte nemlig Oslo og Akershus Rytterkrets, OARK, inviterte til klubblederkonferanse på fredag og lørdag. Styreleder Catherine Sandvig, sprangutvalgets leder Sille Kasin og representant for ungdommene i Bærum Rideklubb, Fredikke Talén Sandvig, deltok - sammen med representanter fra i alt 23 av klubbene i kretsen. På programmet denne gangen stod blant annet ekstern foredragsholder Per Henrik Stenstrøm og NRYFs egen generalsekretær, Ellen Damhaug Scheel, gruppearbeid om eventuell mobbing innenfor sporten vår, gruppearbeid og diskusjon om KM med innspill om eventuelle forbedringer, samt festmiddag for alle 87 fremmøtte på kretsens regning. I etterkant setter nå kretsstyret seg sammen og drøfter innspillene som klubblederne fremmet - til beste for oss alle som er aktive innenfor ryttersporten.