Vil du være med på Grønt kort kurs?

Postet av Bærum Rideklubb den 8. Jun 2015

Om kort tid arrangerer vi i Bærum Rideklubb arrangerer nytt Grønt kort kurs på Østern Brug .

Tidspunkter:

Onsdag den 17. juni kl. 17:00 - 21:30: Sikkerhetsdel

Torsdag den 18. juni kl. 17:00 - 21:30: Reglementsdel (KR 1)

Rideknappen V gjennomføres enten lørdag den 19. eller søndag den 20. juni.

Kurset koster kr 450,- for medlemmer av Bærum Rideklubb, og inkluderer kursboka "På vei mot GRØNT KORT for ryttersporten". Hvis du ikke er medlem av klubben, er kursavgiften kr 600,-.

Som vanlig holder vi kurset i kafeen på Østern Brug, Listuveien 9, 1359 Eiksmarka.

Send påmelding med opplysninger om navn, adresse, alder, mobilnummer og rideklubb på mail til aage@ostnes.no snarest og senest innen mandag den 15. juni

Vil du vite mer om Grønt kort og Grønt kort kurs?

Som bilist i trafikken gjennomgår du først teorikurs og kjøreopplæring for å få førerkort, og for å kunne spille golf, må du gå på kurs for å få Grønt Kort og lov til å spille. For å kunne drive med konkurranseriding f.o.m. utvidet klubbnivå, må du være medlem av en rideklubb som er tilsluttet Norges Rytterforbund, og du må også ha gjennomført Grønt kort kurs og løse årlig rytterlisens.

HVA er Grønt kort?

Grønt kort er dokumentet som viser at du har gjennomgått Grønt kort kurs. Grønt kort forteller at du har rideferdigheter på et visst nivå, og at du har nødvendige basiskunnskaper om hest og sikkerhet. Det viser også at du har satt deg inn i konkurransereglementet.

Grønt kort kurs består av både teori og praksis:
  • Reglementskurs, i alt 4 timer
  • Kurs i hestekunnskap og sikkerhet, i alt 4 timer
  • Rideknappen grad V
Boka "På vei mot GRØNT KORT for ryttersporten", som er utarbeidet av Norges Rytterforbund (NRYF), er inkludert i kursprisen.

Hvis du er under 12 år, må du ha med deg foresatt over 18 år (det som i konkurransereglementet kalles ansvarlig person).

HVORFOR må du ha gjennomført Grønt kort kurs for å kunne starte stevner?

All riding er definert som risikosport, og med konkurranseriding med fart og spenning øker risikoen for uhell og skader. NRYF krever derfor at alle konkurranseryttere gjennomgår Grønt kort kurs og løser Grønt kort før første stevnestart på utvidet klubbnivå, for sikkerhetens skyld.

HVEM arrangerer Grønt kort kurs, og HVORDAN melder du deg på?

Rideklubbene er ansvarlige for å arrangere Grønt kort kurs for sine medlemmer. Ta kontakt med oss i Bærum Rideklubb for nærmere informasjon og påmelding, aage@ostnes.no.

Foto: Equimedia Mette Sattrup

Vi sees på Grønt kort kurs, og deretter på konkurransebanen!