Ingen stevner på hjemmebane foreløpig

Postet av Bærum Rideklubb den 16. Mai 2020

Tekst: Sille Kasin

For kort tid siden kom den felles gladmeldingen fra Norges Idrettsforbund, Norges Rytterforbund og helsemyndighetene våre om at gjeldende koronatiltak nå gjør det mulig igjen å arrangere ridestevner etter flere ukers total stevnetørke. Dette gledet blant andre oss i grenutvalget i sprang og resten av styret i Bærum Rideklubb stort, da vi som alle andre hestevenner har kjent på den uventete stevnetørken som brått rammet oss som arrangør, og som også har fått konsekvenser for klubbens mange aktive konkurranseryttere.

Enormt trist er  derfor å nå måtte erkjenne at vi ikke ser det som praktisk mulig å arrangere det tradisjonsrike vårstevnet vårt i sprang på Østern Brug, som skulle ha funnet sted den 6. og 7. juni. Blant annet hadde vi gledet oss til endelig å få brukt det flotte, nye tidtakeranlegget vårt utendørs, vi hadde gledet oss til å kunne la egne klubbmedlemmer og besøkende fra nær og fjern nyte godt av den nye kafévognen vår, vi hadde gledet oss til nok et år å kunne kåre vinneren av tradisjonsrike Ladies Cup, og ikke minst hadde vi gledet oss til å se mange av Bærum Rideklubbs egne ekvipasjer vise seg frem på hjemmebane .

Vi var  lenge innstilte på å kunne arrangere det populære distriktstevnet vårt innenfor gjeldende koronabestemmelser som foreløpig gjelder én måned til, og valgte derfor å skyve på avgjørelsen om å avlyse så lenge vi syntes vi kunne. Risikovurderinger ble foretatt både én og flere ganger, muligheter ble diskutert, og helt inntil i går, fredag den 15. mai, øynet vi en liten mulighet om at det kunne la seg gjøre. Men da det til sist gikk opp for oss at selv ikke alle klubbens egne medlemmer som nok hadde ønsket å starte, ville kunne få lov til dette, og at vi nær sagt heller ikke kunne ønske én eneste stolt bestemor, bestefar eller bestevenninne velkommen som publikum, ja, da forstod vi dessverre at dette kom til å bli vanskelig, eller egentlig umulig for oss å gjennomføre.

Nå tenker imidlertid vi i grenutvalget og styret i Bærum Rideklubb allerede fremover, og krysser fingre og tær for at koronasituasjonen videre går i ønsket retning, slik at vi virkelig kan komme sterkt tilbake med to flotte distriktstevner i sprang på Østern Brug til høsten. Disse arrangementene ligger begge inne i stevnekalenderen, så allerede nå er det lov å sette av de to stevnehelgene, og forsiktig, forsiktig begynne å glede seg.

Med bildet av en festpyntet bærumshest til start under fjorårets jubelarangement på Linnesvollen på selveste 17. mai, ønsker vi alle en hygggelig nasjonaldag - selv om den blir helt annerledes enn i fjor, og alle tidligere år. God 17. mai 2020!

Arkivbilde: Sille Kasin