Medaljefest på hjemmebane

Postet av Bærum Rideklubb den 13. Sep 2019

Tekst: Sille Kasin

Tre lykkelige lagmedaljører på ponni slipper jubelen løs etter at  bronse var sikret - Anna Cornelia Fjeldstad, Linnea Thomelty Storstrøm og Mia Oladatter Mangschou. Foto: Privat

KM-helgen i sprang på Østern Brug ble en suksess som vi i Bærum Rideklubb er stolte av å se tilbake på. Vi hadde mer enn 200 starter både lørdag og søndag, og mesterskapsstemningen, den bidro både klubbens egne ryttere og et stort antall beøkende fra hele OARK til. – Og medaljer på hjemmebane, det er jo selvsagt ekstra stas! Og for noen medaljer, med flunk' ny design av året!

Høydepunktene første stevnedag var utvilsomt de to lagmesterskapene for ponni og hest. På grunnlag av innspillene om ønsket klassenivå på OARKs klubblederkonferanse i vinter, gikk begge mesterskap dette året i LC.

Ni ponnilag stilte til start, og blant disse møttes tre til forrykende omhopping om medaljer. Hasle Hestesportsklubb klinket til med laggull for ponni, mens Nittedal Rideklubb hentet sølvmedaljene hjem. Bærum Rideklubbs egne ryttere tok populært nok lagbronse på hjemmebane ved Mia Oladatter Mangschou/ Lukas fra Sjøbodhagen, Linnea Thomelty Storstrøm/ Herbies Double Trouble og Anna Cornelia Fjeldstad/ Lissaneeny Silver Princess. Lagleder var Trude Fjeldstad, og Fiona Dyring ga jentene verdifull hjelp.

I utgangspunktet var det meldt syv hestelag til start, men om værgudene var noe ublide i Bærum på lørdag, ja, så må det ha vært helt fryktelig for rytterne i Ski Rideklubb! De måtte nemlig dessverre avlyse hele den planlagte lørdagsturen til Østern Brug på grunn av skikkelig øs-pøs regnvær. Men laghopping for de øvrige seks, det ble det - og med omhopping om medaljer blant fire av lagene. Søndre Nordstrands lag sikret gullet, Bærum Rideklubb tok nok en gang lagmedaljer på hjemmebane, denne gangen ved Marie Louise Longva/ Paddy Goes Dutch, Ida Andenæs Axelsen/ Elle Kiels Abenteur aud Bøgegården, Anna Ritari/ Eberlina og Lin Madeleine Wicklund/ Fantomas under lagleder Cecilie Høgsås Eide, mens Lommedalen Kjøre og Rideklubb hoppet inn til bronse.

Søndag var det duket for en rekke individuelle mesterskapsklasser, og først ut var en rekke hesteekvipasjer. Gullet i 0,80 m der det var 14 startende og fem videre til omhopping om medlajer,  gikk hyggelig nok til Bærum Rideklubbs egen Laila Augdahl/ Olliado, mens Hasle Hestesportsklubbs Maria Ekensteen/ Allé HH Z sikret sølv, og bronsen gikk til Sophia Tilrem Ayazi/ Ballyane Pet fra Konglungen Rideklubb.

At Laila Augdahl gledet seg over karrierens første individuelle KM-gull på skolehest Olliado, levnes liten tvil. Her er de to på vei inn til premieutdeling. Foto: Helene Gjerde Aamdal

I 1,00 m hoppet Bendik Ratvik Østvik/ SR Oliver Tisted fra Ski Rideklubb inn til individuelt gull, Jennie Susann Westgård Jensen/ CeeMe til sølv og Bærum Rideklubbs Ida Andenæs Axelsen/ Waldogez AZ til bronse. Dermed var altså Ida ikke snauere enn at hun kunne ta to KM-medlajer med hjem dette året.

Årets største KM-klasse, 1,10 m hest, rommet hele 34 ekvipasjer til start, og her sørget Bærum Rideklubbs Mina Holt Olsen/ Dollar Bridge for populært og vel fortjent gull på hjemmebane, mens Thea Hallerud Lindell/ Alice fra Lommedalen Kjære- og Rideklubb kapret sølvet og Nora Krogsæther/ Athena fra Drøbak Rideklubb tok bronsen.

Årets to mesterskap var viet ponnier kat. 3 og kat 2, samt ponni kat. 1. Blant de minste gikk KMs eneste individuelle treerekvipasje, Astrid Sønsteby-Thune/ Lovely Pochahontas fra Lommedalen Kjøre- og Rideklubb til topps og sikret gullet, Otelie Sollie/ Kompis fra Nittedal Rideklubb hoppet inn til sølv, og Vilje Elise Eriksen Berget/ Blondie fra Follo Hestesportsklubb til bronse. Det individuelle gullet for ponni kat. 1 gikk til Helene Sundby/ Dalano fra Lommedalen Kjøre- og Rideklubb, mens Sophia Ramos Fagerli/ Oatfield Silverado tok fra Dikemark Rideklubb tok sølv. Bronsen ble delt mellom Helene Elida Skjæveland/ Mulwin Patchwork fra Hasle Hestesportsklubb og Marius Holten-Sund/ Jahrs Dragon Tatoo fra Lommedalen Kjøre- og Rideklubb.

Foto: Helene Gjerde Aamdal

Vi gratulerer nok en gang alle KM-medaljører 2019, og vil samtidig også igjen passe på å takke alle frivillige og vårt eminente tekniske personell – banebygger Frank Helk, de to dommerne Marianne Tveter og Camilla L. Stuve, samt steward Siv Bekkemoen. Stor takk går også til Equishop som er klubbens hovedsponsor, og til Plantasjen som alltid stiller velvillig opp med blomster.

Husk også at amatørfotograf Helene Gjerde Aamdal var på plass og tok mange flotte bilder for salg.

Resultater: https://online.equipe.com/en/competitions/33285