Norgesserien nærmer seg

Postet av Bærum Rideklubb den 20. Feb 2019

Arkivbilde: sashowjumping.co.za

Tekst: Sille Kasin

Kongsvinger og Omegn Rideklubb står som arrangør av årets første kvalifiseringsrunde i Norgesserien i tidsrommet 22. – 24. mars. Stevneinvitasjonen ligger foreløpig ikke ute i terminlisten på HorsePro, men er klar hvilken dag som helst. Selve laghoppingen i Norgesserien arrangeres sannsynligvis på søndag, mens det vil bli være ordinære D-stevneklasser på fredag og lørdag.

Er du kvalifisert, og har lyst til å representere klubben i denne populære laghoppingen? Norgesserien er et fantastisk tilbud til alle ekvipasjer som vil ut og teste lagånden, men som kanskje ikke er helt klare for laghopping på NM-nivå, og også for ryttere eller hester som trenger lagrutine i lavere klasser.

Vi i Bærum Rideklubb er også ellers så heldige å få stå som arrangør for årets KM individuelt og lag for ponni og hest i september, og hva passer vel bedre som oppkjøring til laghoppingen på hjemmebane enn nettopp deltakelse i Norgesserien?

Her følger litt informasjon om Norgesserien, og så kommer vi tilbake til frist for melding av interesse o.a. så snart stevneinvitasjonen foreligger. Det er grenleder i sprang i samarbeid med aktuelle trenere som tar ut selve lagene, og som deretter også formelt melder lagene på i Norgesserien.

Litt informasjon om Norgesserien:

Norgesserien er laghopping i ulike divisjoner for klubber som er tilsluttet NRYF. Etter at vi f.o.m. 2019 har fått nye regioner, tilhører nå ekvipasjer som representerer Bærum Rideklubb, region 5. Bærumsekvipasjer vil med dette møte andre ekvipasjer fra Akershus, Oslo og Hedmark i de to kvalifiseringsrundene som henholdsvis vil gå innendørs og utendørs. Den beste tredjedelen av lagene fra de to kvalifiseringsrundene går videre til landsfinalen. Denne går over tre dager og arrangeres samtidig med NM lag i sprang.

Norgesserien har fire divisjoner:

1. divisjon:
 1. kvalifisering 1,15 m (innendørs, bed. 238.2.2), 2. kvalifisering 1,20 m (utendørs, bed. 238.2.2 over én omgang) og landsfinale 1,20 m (utendørs)

2. divisjon:
 1. kvalifisering 1,05 m (innendørs, bed. 238.2.2), 2. kvalifisering 1,10 m (utendørs, bed. 238.2.2 over én omgang) og landsfinale 1,10 m (utendørs)

3. divisjon:
 1. kvalifisering 0,95 m (innendørs, bed. 280), 2. kvalifisering 1,00 m (utendørs, bed. 238.2.2 over én omgang) og landsfinale 1,00 m (utendørs)

4. divisjon:                                                                                                                                                         1. kvalifisering 0,80 m (innendørs, bed. 280), 2. kvalifisering 0,80 m (utendørs, bed. 280) og landsfinale 0,80 m (utendørs)

Hvert lag består av tre eller fire ekvipasjer. Tre resultater er tellende. Lagene behøver ikke å ha samme sammensetning i de to kvalifiseringene og i finalene. Hver rytter kan starte i flere divisjoner på ulike hester. Hver hest kan imidlertid kun starte med én rytter på samme norgesseriestevne. Merk at mange også rir ponnier i Norgesserien, selv om klassene er skrevet ut for hest.

Ekvipasjer som starter i 4. divisjon, kan ikke tidligere ha vært plassert i klasser over 1,10 m. Ekvipasjer som starter i 3. divisjon, kan ikke tidligere være plassert i klasser over 1,20 m. Ekvipasjer som starter i 2. divisjon, kan ikke ha plassering i klasser over 1,30 m.

Ekvipasjer i finalen må ha gjennomført samme klassenivå som finalen går i, på distriktstevne eller høyere.

Litt informasjon om melding av interesse og påmelding:

Så snart stevneinvitasjonen foreligger, ber vi alle interesserte ryttere eller ansvarlige personer for ryttere under 18 år om å melde interesse på mail baerum.rideklubb@gmail.com til Bærum Rideklubbs grenleder i sprang. Mer informasjon kommer.

Se ellers gjerne nærmere opplysninger om prosedyre ved påmelding av lag her på klubbsiden vår under fanen Bærum Rideklubb.

Statutt for Norgesserien med generelle bestemmelser o.a. finner du her: