Vellykket sprang på Østern Brug - nå med lenker til flotte bilder fra begge dager

Postet av Bærum Rideklubb den 24. Apr 2017

Rideskoleklassens syv ekvipasjer fikk fantastisk hjelp av Kristin Tørmoen på søndag morgen, og fikk mye skryt både av dommer og publikum. Foto: Kristianne Flaarrønning Foyn

Som alltid var det også denne gangen mye jobb og også en hel del bekymringer i forkant av stevnet vårt. For oss som arrangør er det nemlig utrolig mye som skal være på plass før vi kan ønske de første deltakerne velkommen for helgen, ja, faktisk nok langt flere enn de fleste aner. Men da ting omsider var på plass, kunne vi ønske rekordmange deltakere velkommen både lørdag og søndag.

Med hele 384 starter gjennom helgen, propp full parkering, mange tekniske utfordringer underveis og høyst varierende vær begge dager, sydet stevneplassen av liv hele helgen igjennom – først allerede på torsdag kveld med dugnad, deretter under banebyggingen på fredag, og så til sist under selve stevnet på lørdag og søndag, der både ponnier og hester fra nær og fjern fikk prøve seg over delvis nyinnkjøpt hindermateriell på Østern Brugs flotte arena.

Stevnets overdommer, Anne Jenseg, passet på å veksle noen ord med mange av utøverne, og blant disse var Thea Gunleksen som besøkte Østern Brug på lørdag med ikke mindre tre ponnier. Les mer om Theas oppladning til Drammen Spring Tour gjenom besøket hos oss i Bærum Rideklubb. Foto: Sille Kasin

Også dette året var vi heldige å huke fatt i Frank Helk som banebygger, vi hadde et profesjonelt, hyggelig og samkjørt dommerteam bestående av Anne Jenseg, Camilla Stuwe og Marianne Tveter på plass, og på avrdiningsbanen var vi så heldige at super rutinerte Ingar Nilsen passet på både to- og firbente. I tillegg hadde Franz Kasin satt av helgen som stevnelege, så på den tekniske siden var alt på stell. Og ikke minst hadde vi mange gode hjelpere blant klubbens egne medlemmer og fra foreldre i rideskolen som stod på fra tidlig morgen til sen kveld, og gjorde det tradisjonelle vårstevnet vårt til den suksessen det ble!

Bare smil å se fra Frank Helk også denne helgen - selv om deler av banen hans blåste ned opptil flere ganger i løpet av både lørdag og søndag. Arkivfoto: Sille Kasin

Lørdag inviterte vi til åtte klasser, og på søndag stod hele tolv på programmet. For mange av ekvipasjene var stevnet det aller første utendørs for sesongen, og derfor var det også mange sjeldent glade hester å se. Litt knall og fall ble det, men heldigvis ingen alvorlige skader.

Mange flinke bærumsryttere var å finne til start begge dager, og flere premier kunne vi også innkassere. Morsomt var det å møte flere nye bærumsnavn til start for første gang, og gøy var det også å se et par av ponnirytterne våre over på hest. Søndag morgen hadde rideskolerytterne våre som vanlig æren av å åpne med sin egen klasse, og som overdommer Anne Jenseng kommenterte: Her er det jamen mange flinke ryttere og sjeldent fine skolehester å oppleve!

Det er alltid morsomt å se bærumsryttere til start på hjemmebane, og spesielt gøy er det å se glade rideskolehester og blide ryttere i sving. For rideskolens ryttere, de er jo virkleig fremtiden! Foto: Karianne Flaarrønning Foyn og Vanessa Thevarajah

Stevneleder benytter igjen sjansen til å takke alle funskjonærer fra Bærum Rideklubb på nytt, og beklager at de siste resultatene fra stevnehelgen ennå lar vente på seg. Egentlig er det ikke lenge siden vi til og med meldte til stevner pr. post og gjorde alt arbeid i kulissene manuelt, men når teknikken langt på vei svikter i 2017, ja, da får vi som arrangør litt av et opprydningsarbeid i etterkant. Vi jobber fortsatt med å kunne legge ut resultatlister fra samtlige klasser, men trenger dessverre mer tid om vi skal få dette til. Vær derfor litt tålmodige med oss.

Vi gratulerer alle flinke bærumsryttere med fine runder, og kan også vel fortjent gratulere oss selv med et godt gjennomført stevne. Den 16. og 17. september åpner vi portene for et nytt distriktsstevne i sprang på Østrn Brug igjen, og håper da på ny å se mange bærumsmedlemmer i sving!

Tom Rune Lian har - samtidig med egen riding - knipset massevis av flotte bilder på stevnet vårt:

Her er første lenke med bilder fra hesteklasser andre dag :

Bilder fra første dag:

Bilder fra ponniklasser andre dag:

I stevnets hovedklasse, Bærum Rideklubbs tradisjonsrike Ladies Cup, gikk Maria Kristine Aas/ LL Voldbyholms Anela fra Skogan Rideklubb til topps. 24 ekvipasjer var i utgangspunktet meldt til finalen, men en del av disse valgte å ikke stille. 15 ekvipasjer stilte til start, og fem av disse møttes til sist til forrykende omhopping om pokal, vinnerdekken, pengepremie, heder og ære.

En glad og verdig vinner av vårstevnets hovedklasse, Ladies Cup 2017 - Maria Kristine Aas og LL Voldbyholms Anela fra Skogan Rideklubb. Foto: Tom Rune Lian

Resultat - topp fem i finalen av Ladies Cup 2017:

1. Maria Kristine Aas/ LL Voldbyholms Anela (SKOG), 0 - 0, 38,80

2. Emanda Raudeberg/ Cardique (DIKE), 0 - 0, 40,65