Seier i Breeders Open, flere bærumspremier og fine runder i Arendal

Postet av Bærum Rideklubb den 21. Jul 2015

I skikkelig ruskevær satte Cornelia Emilie Kasin og Simply Cruise et skikkelig punktum for en flott bærumshelg ved elitestevnet i Arendal.

Landets beste syvårsekvipasje i sprang denne sesongen hører hjemme i Bærum Rideklubb - Cornelia og Simply Cruise. Her under premieutdelingen etter seier i Breeders Open på søndag. Foto: Sille Kasin

Allerede torsdag braket det løs med Clear Round-klasser - som ingen av våre ryttere valgte å ta hestene ut i. På plass allerede i forkanten av helgens stevne var imidlertid våre to unge ryttere, Siril Sønsteby og Cathrine Jerring, som var på kurs med Peter Markne tirsdag og onsdag.

Fanny hadde en fantastisk stevnehelg med begge hestene sine. Her med Sweetheart. Foto: Sille Kasin

I velkomstklassen 1,20 m på torsdag suste Fanny Hjemdal Wallace/ Sweetheart inn til en flott tredjeplass, og Fanny la like godt også beslag på femteplassen med Calido Boy. Stevnehelgen videre skulle også vise seg å bli fantastisk for Fanny, som er første års juniorrytter dette året: Lørdag ble det blant andre en andreplass med Calido Boy i 1,25 m, mens de to også fikk med seg en syvendeplass i 1,25 m på søndag.

Heidi og Felix VIII hoppet også gode runder i Arendal denne helgen. Foto: Sille Kasin

Flere ryttere hadde tatt turen til Arendal for primært å ri Hestesportcup for juniorer og unge ryttere på lørdag. De ti beste rytterne sammenlagt etter seks kvalifiseringsstevner blir å se igjen under Kingsland Oslo Horse Show på Telenor Arena i oktober. Aller best blant våre ble Cathrine Jerring, som med sin nye hest, fine C'Est Moi, hoppet inn til en flott femteplass. Kongsvinger Rideklubbs Dorthe Margrethe Jørgensen/ Show Off toppet listene, mens Heidi Opsahl Grimsen/ Felix VIII og Siril Sønsteby/ Chivu endte uplassert i denne runden.

Cathrine og hennes nye C'Est Moi ser ut til å ha funnet tonen på rekordtid. Foto: Sille Kasin

En annen hovedklasse denne helgen, var Sprangsportens Venner Cup på fredag. Også her kjemper deltakerne om poeng og plasser under årets KOHS. Siril/ Chivu leverte en super runde, og hoppet inn til en sterk femteplass og viktige poeng i denne 1,40 m-klassen. Lørdag fikk hun deretter en ny, fin plassering, denne gangen som nummer 11 med den nye, flotte hingsten sin, Giga Star De Tiji i 1,25 m.

Sril hadde også et godt stevne med begge sine hester. Her er hun bak tøylene på Giga Star De Tiji. Foto: Sille Kasin

Ett av hovedmålene for syvårsekvipasjen Cornelia Emilie Kasin/ Simply Cruise som ledd i unghestutdanningen har vært Breeders Open. Etter delt førsteplass både i første runde 1,30 m på fredag og i andre runde 1,35 m på lørdag, var det duket for et skikkelig sluttoppgjør på søndag. Kun Nina Braaten/ Elle Dorado og vår egen bærumsduo var feilfrie i finaleomgangen 1,35 m, og møttes til svært spennende omhopping i 1,40 m. Begge ekvipasjer hoppet feilfritt, men med drøyt tre sekunders margin sikret Cornelia og "Sprouts" seieren. Videre venter sannsynligvis deltakelse i Unghest-VM for de to.

I løpet av tirsdag vil det bli lagt ut artikkel om helgens elitestevne i Arendal på www.hestesport.no.

Les mer om unghestene i Breeders: