Landsmesterskap i sprang

Postet av Bærum Rideklubb den 19. Jun 2015

I tidsrommet 23. - 26. juli arrangerer Drammen og Omegn Rideklubb NRYFs nysatsning: Landsmesterskap i sprang.

Jan Auen Hafskjold har lenge gått med tanken om å arrangere landsmesterskap i sprang for ekvipasjer som ikke rir på norgesmesterskapsnivå. I sommer blir tanken en realitet, med mesterskapsklasser i 1,10 m, 1,20 m og 1,30 m. Slik ivaretas NRYFS visjon om satsing på rekruttering og bredde, samtidig som også deltakerne får nyttig mesterskapserfaring.

Landsmesterskapene innledes med oppvarmingsklasser første dag, og deretter 1. avdeling andre dag og 2. avdeling tredje dag. De 30 beste ekvipasjene i hver høyde, samt likeplasserte med nr. 30, går til finalen. I de innledende avdelingene kan rytter stille med to hester i hver høyde, men kun med en i finalen. Ekvipasjer som ikke kvalifiserer seg til finalene, rir B-finaler.

Før start må ekvipasjen samlet ha gjennomført tilsvarende høyde mesterskapet går i med 4 feil eller mindre. Resultatet må være oppnådd på landsstevne inneværende eller foregående år.

Ekvipasjer til start i landsmesterskapene kan i løpet av inneværende år eller 2014 ikke ha vært plassert i klasser som er mere enn 10 cm høyere enn den aktuelle mesterskapsklassen. Dette vil si at ekvipasjer som for eksempel ønsker å ri landsmesterskap i 1,10 m, ikke kan ha vært plassert i klasser over 1,20 m. Samtidig er mesterskapsklassene lukket for ryttere som har vært plassert i 1,45 m inneværende år eller i 2014.

Statutt:

Online påmelding på HorsePro: Merk at siste frist for påmelding er 13. juli.