Sandra med flott innsats i NBC feltritt for ponni 2017

Postet av Bærum Rideklubb den 10. Aug 2017

Sandra og Oscar i sving på dressurbanen under mesterskapets første delprøve. Foto: Tom Rune Lian

Etter at Sandra prøvde seg i feltritt for første gang, var det gjort. - For det var tre ganger så gøy! Etter dette har hun selv og toerponnien SR Oscar The Boxer utallige flotte prestasjoner å se tilbake på, og nå sist altså - som norsk representant ved Nordisk Baltisk Mesterskap (NBC) i feltritt i Sverige. Med på det norske laget var også Live Henriksen/ Parkroe Liam og Rosa Helen Sabassen/ Ruby Gold.

Med sine tre delprøver i dressur, terreng og sprang er feltritt en krevende gren. Utslagene kom til å vise seg, også i dette mesterskapet. Sistnevnte norske ekvipasje lå nemlig svært godt an etter dressuren, men dermed var det slutt. Dette fikk naturlig konsekvenser, også for det norske laget.

Sandra leverte på sin side en fantastisk god dressur, ikke minst når vi vet hvor vanskelig det er å oppnå de virkelig gode prosentpoengene med en liten toerponni. I terrenget og på sprangbanen ble det deretter dessverre en del feil de neste dagene, selv om rundene i seg selv var svært så gode - med null hiderfeil i den krevende terrengprøven, og med kun to riv i sprangen. Vår bærumsekvipasje endte dermed individuelt som nummer 19 i mesterskapet med totalt 90,6 poeng i straff.

Når dette er sagt, må vi ha i tankene at baneforholdene var ekstremt dårlige, og at mesteparten av feilene altså kom fordi Sandra klokelig nok valgte å disponere ponnien på best mulig vis. Hun red i et fornuftig tempo, forholdene tatt i betraktning,  og pådro seg derfor tidsfeil i de to siste delprøvene. - Men er det noe feltritt som gren handler om, så er det nettopp å vise seg kompetent nok til å disponere ponnien eller hesten du som rytter sitter på!

Individuelt gull gikk til svenske Frida Edin/ Hof Ter Eekter's Chovita med 52,2 straffepoeng, etterfulgt de to danske ekvipasjene, Anna-Sofie Lyndgaard Zeltner/ Skrædderdals Annabell og Luna Richter/ Sissi Dk Tento på sølv- og bronseplass med henholdsvis 58,3 og 60,5 poeng i straff. Og laggullet, det gikk til Danmark - foran Sverige og Norge.