Flere flotte bærumsprestasjoner forrige helg

Postet av Bærum Rideklubb den 31. Mai 2017

Anna Ritari opplever store fremganger som hesterytter for tiden. Etter gode runder på Zelena under Drammen Spring Tour (som her), gikk også stevnehelgen på Hønefoss som smurt. Foto: Privat

Dressur og sprang på Brenna Gård i Sørkedalen

Sørkedalen Rideklubb inviterte til både dressur og sprang. På lørdag red Torill Fürst Plogvoll/ Ariann inn til 59,630 prosentpoeng i LB, mens Amanda Siberg Nakken/ Arganza ble belønnet med 58,148.

Dagen etter stod sprang på programmet på Brenna, og der var Mina Benedicte Brinchmann på plass med begge sine ponnier i hesteklasser. I 0,80 m ble hun selv og Langklopps Zepplin klokket inn med en feilfri runde til 68,50 i stil, mens hun deretter igjen sikret topplasseringer med godt hoppende Kiltale Dirty Harry i både LC og LB. I 1,00 m ble andreplass sikret gjennom feilfri hopping til 71,00 stilpoeng, mens nok en seier for de to kom i L 1,10 m.

Dressur:

Sprang:

To dager sprang på Hønefoss

På Bærenga i regi av Hønefoss og Ringerike Rideklubb ble det også hoppet, men der både lørdag og søndag.

På lørdag sikret Mina Holt Olsen/ Bakkely’s Asset en flott andrelass i LC 1 m, der 27 ekvipasjer var med og kjempet om premier, og de to leverte også en dobbel nullrunde i LB 1,10 m. Katharina Høvding/ Silverado besøkte også ringen i LB – med 5 feil i første fase.

Søndag fortsatte på sin side blant andre Anna Ritari fremgangene som hesterytter. Med fine Zelena ble dobbel null prikket inn i LB 1,10 m, og deretter var det klar for debut i LA 1,20 m. Og mens debuten gikk strålende – med en flott tredjeplass som resultat, så ble forberedelsene ikke helt optimale:

- Vi liker å være tidlig ute for å ha god tid til laste osv., men det har gått greit de siste gangene, så dermed la vi opp et noe smalere tidsskjema denne søndagen, forteller mamma Kathrine i etterkant. - - Denne gangen skulle selvfølgelig ikke ting gå så godt, for vi holdt på å laste i over en time! Underveis ga vi opp flere ganger, og tenkte vi får avlyse den eneste klassen vi hadde meldt. Til slutt kom vi frem til at OK, så rekker vi ikke 1, 10 m, så kan vi debutere i 1,20 m.

Det viste seg jo at de to rakk 1,10 m med et nødskrik, og Anna ønsket derfor likevel bare å ri den klassen. Men den gang ei:

- Anna var litt usikker, men valgte til slutt likevel å ri 1,20 m - selv om hun hadde gitt meg beskjed om å melde av, fortsetter Kathrine. - Hun gikk derfor banen, mens hun tenkte at med denne dårlige starten å dagen, så kan det jo ikke gå dårligere.... Og tenk, det ble tredjeplass!

På plass å Bærenga denne begivenhetsrike søndagen var også Heidi Opsahl Grimsen/ Felix. På den erfarne duoen ble det denne gangen åtte feil i 1,20 m og fem feil i 1,30 m.

Feltritt på Skedsmo Gård

I Bærum Rideklubb har vi som kjent også et lite feltrittsmiljø, og denne søndagen var det Tom Rune Lian og hans rutinerte BB Bacardi som holdt klubben i hevd. Tom Rune begynte som kjent først å ri på Østern Brug for relativt kort tid siden, og etter dette har interessen tatt av, og læringskurven har virkelig vært bratt.

På Kristi Himmelfartsdag fikk den super engasjerte bærumsmannen igjen bekreftet at feltritt – i tråd med sportens eget slagord – er tre ganger så gøy, og gjennomførte 0,80 m med stil til 65,5 poeng i straff, fordelt på de tre grenene dressur, sprang og terrengprøve. Innsatsen i KS Hestesports Himmelsprett denne torsdagen holdt nesten til premie, for det var ikke langt frem til femteplassen, og bak seg på listen finner vi flere meritterte feltrittsnavn.