Farvel til Margrethe

Postet av Bærum Rideklubb den 4. Nov 2015

Østern Brugs daglige leder gjennom de seneste 11 årene, Margrethe Janbu, satser på nye utfordringer fra 1. desember.

Margrethe Janbu og Højersmindes Rositta - en ekvipasje vi i Bærum Rideklubb vil fortsette å være stolte av, også i fremtiden. Arkivfoto: Privat

I går ettermiddag nådde nyheten oss i Bærum Rideklubb...... vår alles Margrethe Janbu overlater tøylene på Østern Brug til en etterfølger den 1. desember. Nå venter nye sjanser, og spennende utfordringer:

- Jeg forlater jobben min på Østern etter 11 flotte år, kunne alltid blide Margrethe fortelle oss.- I dette ligger det overhodet ingen dramatikk. Jeg ønsker rett og slett nå å prioritere meg selv litt mer enn jeg har gjort frem til nå. Om jeg skal nå målet mitt om å komme med på Norges seniorlag i dressur under neste Nordisk Baltisk Mesterskap, ja, da må jeg nemlig virkelig satse, og trene mer. I tillegg ønsker jeg å kunne følge opp Birgitte Reitan, Norges internasjonale parastjerne og min egen elev tettere, og også når hun representerer ute i de store mesterskapene.

Margrethe forteller at hun derfor av rent praktiske årsaker blir boende i Oslo, men at hun også kommer til å være en del i hjembyen Molde:

- Om jeg virkelig skal satse på egen riding, så er det mest praktisk å bo på Østlandet. Det er jo her miljøet er, og også korteste veien til kontinentet og de større stevnene. Å hive meg i bil, på tog eller fly til Molde, ja, det er lettere uten hest, og det kommer jeg garantert til å gjøre med jevne mellomrom. Bare denne måneden venter 45 kursdeltakere på at jeg tar veien til Midt-Norge.

Og vi i Bærum Rideklubb, vi kommer selvsagt til å følge Margrethe og hestene henne tett også i årene som kommer, og ønsker lykke til med nye, spennende utfordringer! Men først.... kanskje til og med litt velfortjent ferie før det for alvor braker løs med videre satsning på flere felt?