Flott innsats av Marie i Rotterdam

Postet av Sille Merete Kasin den 2. Jul 2021

Nasjonshoppingen ved CHIO Rotterdam denne fredagen ble en tøff affære, ikke bare for Norges lag, men også for flere av de øvrige til start i avslutningsetappen i Europas 1. divisjon. For oss i Bærum Rideklubb bød likevel konkurransen på store sportslige høydepunkter, ikke minst takket være Marie Valdar Longems flotte prestasjoner.

Etter at arrangørene i både Falsterbo, Hickstead og Dublin så seg nødt til å kaste inn håndklærne og kansellere grunnet koronasituasjonen, ble årets utgave av LONGINES FEI Jumping Nations Cup ™ Series Europe Division 1 kortet ned og ble avsluttet med fjerde og siste etappe i dag. Og blant de ti lagene til start denne fredagen ved CHIO Rotterdam i Nederland fikk flere lagryttere virkelig kjørt seg, for feilene ble mange for flere. Kun fem ryttere i startfeltet på i alt 39 ekvipasjer satte dobbelt null i de to 1,60 m-banene som spanske Salvatore Varela og team stod ansvarlige for, og blant disse var for eksempel ikke verdensener Daniel Deusser, tidligere verdensener Kevin Staut, de to ikoniske amerikanske rytterne og medaljegrossistene Beezie Madden og MacLain Ward, eller selveste Peder Fredricson.

I tillegg til de åtte lagene Belgia, Frankrike, Irland, Nederland, Norge, Sveits, Sverige og Tyskland som alle hører hjemme i europaligaens 1. divisjon sammen med Italia og Storbritannia denne sesongen, stilte også nasjonslag fra Japan og USA til start. Norge red ut som lag nummer ni – med Victoria Gulliksen som førsterytter på Papa Roach, Bærum Rideklubbs egen Marie Valdar Longem som andrerytter med Echo De Virton, Geir Gulliksen og Grandino H som tredje par ut, og med ankermann Johan Sebastian Gulliksen og Exit of Ice Z til sist.

NRYF landslagsleder sprang senior og Norges chef d’equipe Mikael Kolind bekrefter at dagens etappe i Rotterdam på ingen måte ble som en «walk in the park»:

- Det ble dessverre ikke helt Norges dag i dag. Konkurransen ble tøff. Den første runden vår var veldig bra, men så mistet vi på en måte litt pusten i den andre, og dermed gikk luften ut av ballongen, forklarer han.

Etter første omgang lå Norges lag greit an med sine ti feilpoeng totalt, men til sist endte laget totalt på 39. Dermed ble det poengmessig langt opp til topp tre, der Nederland sikret seier med totalt syv feilpoeng i protokollene, foran Sverige på ni og Frankrike på tolv. Verdt å merke seg er likevel at Marie stod for beste norske resultat – gjennom feilfri hopping og kun én liten tidsfeil i første runde og to bommer ned, samt nok en liten tidsfeil i den andre. Dette står det virkelig respekt av, og det så nærmest enkelt ut!

CHIO Rotterdam, som nå er inne i sin 72. sesong, fortsetter med spennende program og stor sport gjennom resten av helgen – med LONGINES Grand Prix of Rotterdam 1,60 m som et virkelig høydepunkt på søndag ettermiddag.

Her poserer Marie sammen med det norske laget i Rotterdam - Geir, Johan og Victoria Gulliksen, mens Chef d'Equipe Mikael Kolind er fotograf.