Norgesserien kaller fortsatt

Postet av Sille Merete Kasin den 22. Apr 2021

Tekst: Sille Kasin

Foto: Alice Bjerke

Så snart myndighetene tillater, gleder vi oss i Bærum Rideklubb oss til å sende spranglag til start i Norgesserien🤩🐴 Og ekstra gøy blir det å se bærumsekvipasjer til start i den nye klubbkolleksjonen vår både for rytter og hest🤩🐴

Dessverre er årets 1. kvalifisering som skulle ha gått av stabelen på Hønefoss den 16. mai nå kansellert, men  vi krysser fingre videre og håper at kvalifiseringen som er lagt til Drammen søndeag den 13. juni, vil kunne gå som planlagt. Så snart NRYF kommer med nærmere informasjon, oppdaterer vi både hjemmesiden vår og klubbens facebookside.

Har du ennå ikke meldt interesse for å representere oss som lagrytter i Norgesserien? Send i så fall mail til oss på baerum.rideklubb@gmail.com, og gjerne så snart som mulig, selv om smittesituasjonen og ditto tiltak stadig er i endring😊🐴 Send også gjerne kopi til klubbens grenleder i sprang, sille.kasin@gmail.com. Husk også gjerne at meldingen for interesse skal inneholde informasjon om ønsket divisjon og fulle navn på rytter og hest, samt lisensnumre.

Det er fint om også dere som allerede har meldt interesse for å ri bekrefter denne, da datoen for årets eneste kvalifisering jo er flyttet, og derfor kanskje ikke passer for alle.

Vi minner om at alle klasser er åpne, slik at også ponniekvipasjer kan delta, og at sammensetning på lagene ikke behøver å være den samme i kvalifiseringen og eventuell finale. Hvert lag kan bestå av fire ekvipasjer, hvorav tre er tellende. Og jo flere lag vi kan stille, jo morsommere blir det!

Norgesserien er en landsdekkende konkurranse for klubblag i sprang med kvalifiseringsrunder i seks ulike regioner. Etter sammenslåingen hører vi i Bærum Rideklubb hjemme i region 3, Oslo og Viken.

Serien går i fire ulike divisjoner som alle har to kvalifiseringsrunder, samt finale.

Divisjon

Høyde:

1. kval – 2. kval. - finale

Bedømming

1. kval – 2. kval. - finale

4. div.

0.80 m – 0,80 m – 0, 80 m

280 – 280 - 280

3. div.

0,95 m – 1,00 m – 1,00 m

280 – 280 -238.2.2

2. div.

1.05 m – 1.10 m – 1.10 m

238.2.1. – 238.2.1 - 238.2.2

1. div.

1,10 m – 1,20 m – 1,20 m

238.2.2 – 238.2.1 – 238.2.2

Kvalifiseringskrav:
Kravene gjelder for inneværende og foregående år.

Ekvipasjene i finalene må ha gjennomført høyeste klasse finalen går i på D-stevne eller høyere.

Ekvipasje som starter 4. divisjon, kan ikke ha plassering i klasser over 1.10 m.
Ekvipasje som starter 3. divisjon, kan ikke ha plassering i klasser over 1.20 m.
Ekvipasje som starter 2. divisjon, kan ikke ha plassering i klasser over 1.30. m.

For ekvipasjer i 1. divisjon er det ingen begrensninger.

Hver rytter kan starte i flere divisjoner på ulike hester. Ingen rytter kan starte i samme divisjon i samme Norgesserie-stevne med mer enn én hest. Én hest kan ikke delta i samme Norgesserie-stevne med flere ryttere.

2. kvalifisering er etter planen satt opp på Linnesvollen i regi av Drammen og Omegn Rideklubb den 11.-13. juni. De seks beste lagene etter to kvalifiseringer, samt likeplasserte lag med alle sjettelag, går til landsfinalen i Norgesserien 2021. Denne avholdes samtidig med NM lag i Drammen den 05. - 08. august.

I og med at smittetiltakene ikke nå er lempet på som håpet, kan Norgesserien i år måtte gjennomføres med kun den siste av de to kvalifiseringene, samt finalen.

Hvil du vite mer om Norgesserien? Ta gjerne kontakt med Sille på klubbmail baerum.rideklubb@gmail.com/ mobil 48176269 😊