Spennende tider for Lisa Ulven

Postet av Bærum Rideklubb den 28. Mar 2018

Tekst og arkivfoto: Sille Kasin

De seneste årene har Young Riders Academy gitt et utvalg av talentfulle sprangryttere i alderen 18 – 23 et seks måneders kostnadsfritt treningsprogram hos en anerkjent internasjonal utøver. I tillegg til selve det spennende treningsoppholdet og muligheter til å delta ved enkelte av toppsportens mest prestisjefylte stevner, inkluderer programmet utdanning i kommunikasjon, økonomi, forretningsdrift, samt juridiske og veterinærmedisinske områder tilknyttet sprangridning. Ambisjonen er å utvikle sportslige talenter og sikre gode næringsutøver innen sporten.

Til den femte utgaven av Young Riders Academy har 12 av de nasjonale europeiske rytterforbundene nylig spilt inn sine aktuelle kandidater. Nå er i alt 26 kandidater av disse igjen plukket ut til prøveriding og intervjurunder, og blant disse er Bærums Rideklubbs og Norges Lisa Ulven! I årets uttakskomité sitter Jean Maurice Bonneau, Dirk Demeersman, Emile Hendrix og Sven Holmberg som sportssjef.

Talentutviklingsprogrammet har hentet inspirasjon fra andre idrettsgrener, og etter oppstarten i 2014 har resultatene virkelig begynt å vise seg. Så langt har 35 sprangryttere tatt del i programmet, og blant disse er i dag flere profesjonelle sprangutøvere, mens andre nå også er å finne innenfor andre deler av sporten.

- I dag, fem år etter oppstart, kan vi slå fast at denne målrettete satsningen på unge sprangtalenter gjennom tett oppfølging med en profesjonell karriere som siktemål, har vært svært vellykket, forteller styremedlem Bredio Count zu Rantzau. – Ved starten av dette eventyret hadde vi aldri trodd at vi skulle oppnå så gode resultater i form av blant annet flere medaljer ved EM for unge  iog fire av våre tidligere elever til start for sine respektive nasjoner ved EM for senior i Gøteborg 2017. Å arbeide med unge talenter er en sann glede, og virkelig noe som også gjør at vi andre føler oss yngre, ler han.

Neste uke vil den første gruppen av årets kandidater starte opptaksprøvene sine i Arezzo i Italia, mens siste halvdel prøverir og blir vurdert ved stevnet i Redefin i Tyskland den andre helgen i mai. De 26 ryttertalentene skal alle ri obervasjonsrundene sine i  1,40 m og 1,45 m på lørdag, og deretter Grand Prix på søndag. I tillegg til selve ridingen venter individuelle intervjurunder, der kandidatene blir vurdert med tanke på nivå og hestemateriell, hestekunnskap, motivasjon og kommunikasjonsevner.

Til sammen slipper fem – ti unge ryttertalenter deretter gjennom nåløyet og blir tilbudt plass ved Young Riders Academy i løpet av året. Noen av disse vil få tilbud om full «pakke», men andre vil få tilbud om et kortere treningsopplegg.

Tidligere har flere norske unge ryttertalenter så som Amalie Steen Hegre, Benedikte Serigstad Endresen, Johan Sebastian Gulliksen og Solveig Fotland Newermann forsøkt seg i seleksjonsrundene. Så langt har Pål Flam som eneste norske rytter nådd helt opp i kampen om prestisjetung elevplass ved YRA, og tilbrakte en fantastisk læretid hos familien Schröder i Nederland. Han var også blant de fire tidligere YRA-elevene som deltok ved EM senior i Gøteborg.

Skal så vår egen Lisa Ulven nå vise seg å bli neste norske som får klarsignal for det prestisjetunge talentutviklingsprogrammet? Vi ønsker uansett lykke til, og gratulerer med uttaket som YRA-kandidat 2018! Bare det er en bragd i seg selv.